Divendres Sant: Processó del Sant Enterrament

La tradicional Processó del Sant Enterrament de La Seu d’Urgell en el Divendres Sant, ha reunit enguany una gran quantitat de fidels. La seva preparació al llarg de la tarda, ha mostrat els vincles estrets de fe dels participats, armats, penitents, angelets, famílies senceres de la ciutat i comarca que formen i sostenen la tradició.

Ha començat al vespre, després de l’Acció Litúrgica de la Passió del Senyor. Els armats han obert la desfilada de 10 passos, que la converteix en la més important del Pirineu. Per aquest motiu, Catalònia Sacra l’ha recomanat com un dels actes programats per la seva agenda com a Patrimoni immaterial. Aquesta manifestació de devoció popular, de llarga tradició entre les famílies i veïns de la ciutat i comarca, és considerada com una de les més rellevants de tot Catalunya, i remunta els seus orígens a l’any 1603.

La Processó, que compta amb la participació de diversos col·lectius ciutadans, ha estat presidida per l’Arquebisbe d’Urgell Mons. Joan-Enric Vives, juntament amb el Bisbe Coadjutor, Mons. Josep-Lluís Serrano, que acompanyaven el pas del Crist de la Puríssima Sang.  També hi ha participat la Corporació Municipal en ple, encapçalada per l’Il·lm. Sr. Alcalde de la ciutat, Sr. Joan Barrera, així com dels representants d’altres institucions i de les forces de seguretat representades a la comarca.

La processó té els seus orígens en el segle XVII. Les primeres datacions de la procesó daten de 1603. Per a Mn. Navarri, rector de Sant Ot, l’organització de l’acte, malgrat la feina que porta, és un símbol important per a la comunitat cristiana: “És un acte de religiositat popular que commemora la passió i mort de Jesús i reviu una tradició venerable del nostre poble, d’arrels cristianes molt profundes en el temps”.  La processó de La Seu d’Urgell s’ha consolidat com la més important del Pirineu. Hi ha 10 passos, alguns, de molt llarga tradició i d’altres incorporants de manera més recent, a finals del segle XIX o ja en el segle XX. Es una de les més rellevants de tot Catalunya.

A moltes altres poblacions de la Diòcesi, al llarg de la tarda de divendres, es van anar succeït processons del Sant Enterrament, després de l’Acció Litúrgica de la Passió del Senyor.

Compartir