Visita Pastoral a Andorra la Vella (2)

Diumenge dia 5 de novembre va continuar la Visita Pastoral a la Parròquia d’Andorra la Vella que Mons. Joan-Enric Vives, Arquebisbe d’Urgell i Copríncep d’Andorra, està duent a terme.

L’Arquebisbe va presidir la celebració eucarística dominical a l’església de Santa Maria del Fener, la que diumenge rere diumenge a les 17h reuneix a l’església del Fener una bona presència de fidels. A la seva arribada l’Arquebisbe fou rebut pel Rector i Arxiprest, Mn. Ramon Sàrries; pel Director de Càritas Nacional Andorrana, Sr. Amadeu Rocamora; per la Presidenta de la Confraria de la M. de Déu de Fàtima, Sra. Maria Helena Machado així com per altres fidels.

Concelebraren la Missa amb l’Arquebisbe Vives Mn. Ramon Sàrries, el P. Anto Pallikunnen, vicari parroquial que habitualment hi celebra i el secretari de Visita, Mn. David Codina.

En la seva homilia Mons. Vives destacà temes fonamentals que ressonen en els fidels i la comunitat catòlica d’Andorra. Va posar un fort èmfasi en la importància del valor de la humilitat i la germanor, recordant a tots els presents que, independentment d’on vinguem, tots som iguals i que l’amor i la consideració mútua són els llaços que uneixen la comunitat catòlica. En aquest sentit, va fer especial èmfasi en el caràcter acollidor d’Andorra com a país i la generositat de la seva comunitat de fidels. Aquest missatge d’unitat i respecte va inspirar tots els presents a abraçar la diversitat dins de la comunitat i a treballar junts per construir un futur més harmoniós i amorós, instant els fidels a continuar sent un exemple de la benvinguda i de l’amor cristià, independentment de la procedència de les persones.

Continuà citant “Pols som i en pols ens convertirem.” Aquesta frase, de l’Antic Testament, concretament del llibre de Gènesi (3:19), té un significat profund i recorda als fidels la seva pròpia humanitat i fragilitat. L’Arquebisbe va explicar que aquesta sentència no només ens recorda la nostra naturalesa efímera i la mortalitat humana, sinó que també ens convida a la reflexió sobre la nostra humilitat davant de Déu i davant dels altres. En la nostra existència terrenal, som com pols, petits i fràgils. Aquesta humilitat inherent hauria de recordar-nos que ningú és superior a ningú i que tots compartim la mateixa condició humana. Així, va exhortar els fidels a viure amb un profund sentit d’humilitat i a practicar la bondat i la compassió envers els altres, ja que, al final, tots compartim la mateixa destinació, que és la tornada a la pols en aquest món terrenal, i la nostra esperança de la vida eterna en el món celestial.

A més a més, va citar la frase cèlebre de Sant Pacià, qui fou bisbe de Barcelona, dient: “El meu nom és cristià, el meu cognom és catòlic.” Amb aquesta frase, l’Arquebisbe va subratllar la idea que més enllà de les nostres arrels i orígens, la nostra fe en Crist és el que ens uneix com a comunitat catòlica. Va instar tots els fidels a recordar aquesta màxima i a viure les seves vides seguint aquest principi, mostrant amor i respecte mútuament, independentment de la seva procedència. La seva paraula va inspirar tots els presents a abraçar l’Església sinodal i a unir-se com a una comunitat més forta i unida en la seva fe.

Finalment va fer referència a la importància del Sínode com una oportunitat crucial per a la comunitat catòlica d’Andorra instant els fidels a participar activament en el procés sinodal, ja que aquesta és una ocasió en què tothom pot fer sentir la seva veu i contribuir al futur de l’Església, assenyalant la necessitat d’una renovació espiritual i un profund compromís amb els valors cristians en aquesta època de canvis i desafiaments. Va subratllar com el sínode pot ser una eina poderosa per discernir el camí a seguir i prendre decisions importants per a la comunitat catòlica d’Andorra, recordant a tots els fidels que han de participar amb un cor obert i un esperit d’amor i consideració cap als altres, independentment de les seves opinions i diferències.

A continuació de l’Eucaristia va tenir lloc una Assemblea parroquial on la catequista i mare de família, M. Victòria Cobo, va donar la benvinguda a l’Arquebisbe com a Pastor de la comunitat i li va mostrar la seva satisfacció per la seva presència enmig de la comunitat parroquial com a Pastor de la Diòcesi. Mn. Ramon Sàrries va introduir el moment actual de la Parròquia d’Andorra la Vella i a continuació van prendre la paraula diferents agents pastorals i membres del Consell pastoral que van informar l’Arquebisbe de l’activitat pastoral que des d’Andorra la Vella duen a terme: catequesi, parelles i família, Càritas parroquial i nacional, Hospitalitat de Lourdes, Confraria de Fàtima, ensenyament, van ser alguns dels qui van prendre la paraula en un clima de diàleg i confiança on Mons. Vives els va poder animar en l’activitat pastoral que porten a terme. Es van destacar alguns temes de preocupació social com l’habitatge, l’exercici de la llibertat religiosa a les escoles i l’estabilitat del matrimoni i de la família.