Recés per a Càritas diocesana d’Urgell

Seguint el suggeriment del Papa Francesc d’oferir un espai d’espiritualitat i pregària als treballadors de les Càritas i altres grups de voluntariat i servei a les persones necessitades, Càritas Diocesana d’Urgell va organitzar un recés el divendres dia 2 de desembre a La Seu d’Urgell, on hi van participar la majoria dels treballadors de Càritas. Va tenir lloc durant el matí i a la Residència de la Sagrada Família. Es va aprofundir sobre “Una nova cultura davant del fet migratori: acollir, protegir, promoure i integrar”.

Després d’un breu espai per fer l’acollida dels treballadors de Càritas va iniciar-se el recés, amb unes paraules de benvinguda. En primer lloc el Director Sr. Josep Casanova va referir-se a la necessitat d’una acció dels membres de Càritas, treballadors i voluntaris, que només es pot dinamitzar i engegar des de l’amor, un amor que sorgeixi d’un esperit que creu i aposta en la persona humana. Després el Sr. Arquebisbe va agrair l’esforç dels presents per poder participar del recés espiritual, i va comentar al text evangèlic de Mateu 2,1ss. que es refereix a la guarició del paralític portat per quatre voluntaris amics del malalt, i especialment va incidir en la feina dels quatre amics que van fer tot i més perquè Jesús el curés humanament i espritualment, una feina que també li es pròpia a Càritas.

Després Mons. Vives va presentar al Sr. Eduard Ibáñez, qui va dirigir el recés, i va explicar la seva trajectòria professional: Adjunt al Representat personal del Copríncep d’Andorra, també havia estat director de Justícia i Pau Barcelona i d’Espanya, i  President de la Federació Catalana d’ONG per al Desenvolupament.

El Sr. Ibáñez va acompanyar el primer moment de la reflexió del recés amb una mirada espiritual i humana al text bíblic del “Bon samarità”. Com aquest text i la seva reflexió podia ajudar els assistents a il·luminar la seva tasca a Càritas. La reflexió va incidir en el món dels migrants i refugiats, una realitat que està molt present en el dia a dia de la feina caritativa i social de Càritas. Va donar un seguint de punts de reflexió i va recordar la importància de la Doctrina Social de l’Església respecte al tema de la fraternitat universal de tota la família humana, i va recomanar la lectura de la darrera encíclica del Papa Francesc “Fratelli tutti” (2020).

Acabada la seva exposició va haver-hi un temps de silenci i reflexió, i després va tenir lloc un ric i variat intercanvi d’opinions, dubtes, vivències que es va allargar fins a la celebració de l’Eucaristia. A la missa, el Delegat episcopal de Càritas, Mn. Jaume Mayoral, va tornar a subratllar la importància del treball en comunió de tots els components de la família de Càritas al Bisbat i a les parròquies, també de la necessitat d’una mirada que busca trobar i ajudar l’altre. I aconsellà de ser un “bon samarità”.

La trobada es va acabar amb un dinar amb regust pre-nadalenc, on a més dels treballadors de Càritas hi van participar tècnics del grup Grapats; un dinar on es va brindar amb “cava amb cor” i va acabar amb el cant d’algunes nadales. Abans del comiat es va fer la tradicional fotografia de família de tots els assistents al recés i al posterior dinar, amb un darrer desig per part de tots d’unes joioses festes de Nadal.