Tots Sants i Visita Pastoral a La Massana (1)

Dimarts 1 de novembre, coincidint amb la solemnitat litúrgica de Tots Sants, l’Arquebisbe d’Urgell i Copríncep d’Andorra, Mons. Joan-Enric Vives, va iniciar la Visita Pastoral a la Parròquia de St. Iscle i Sta. Victòria de La Massana (Principat d’Andorra). A la seva arribada fou rebut pel Sr. Rector, Mn. Lluís Eduard Salinas, i junts s’adreçaren al cementiri dels túnels per dur a terme una pregària pels fidels difunts que allí hi reposen.

Posteriorment el Sr. Arquebisbe es traslladà fins al cementiri vell de La Massana on pregà pels difunts que allà hi reposen i recordà als fidels que s’hi aplegaren la importància de tenir presents els difunts, especialment els qui ningú no recorda, i creure que ens tornarem a trobar en la vida eterna com creiem els cristians. Després d’atendre els mitjans de comunicació i de saludar els fidels, el Copríncep episcopal es dirigí a l’església parroquial de St. Iscle i Sta. Victòria on fou rebut per les Hbles. Sres. Cònsols, Olga Molné i Eva Sansa; els Consellers de Comú, i els Ministres del Govern d’Andorra originaris de la Parròquia, Judith Pallarés i Maria Ubach.

L’Arquebisbe presidí l’Eucaristia en la solemnitat de Tots Sants, amb l’assistència de les autoritats i de gran quantitat de poble fidel, on concelebraren el Rector de la Parròquia, Mn. Lluís Eduard Salinas, i Mn. David Codina, que actua de Secretari de la Visita pastoral.

El Rector de la Parròquia a l’inici de la missa agraí la presència de Mons. Vives i li donà la benvinguda en nom de tots els fidels. Els cants de l’Eucaristia foren bellament solemnitzats a l’orgue per l’organista Ignacio Ribas.

A l’homilia l’Arquebisbe explicà pedagògicament el sentit de la Visita Pastoral que recorda als fidels de La Massana que estan en comunió amb l’Església que és una, santa, catòlica, apostòlica i romana i que tenen Pastor, en Jesús el Bon Pastor i en el seu enviat, el bisbe, i la comunió de l’Església diocesana amb l’Església de Roma i amb el Papa. Mons. Vives subratllà que la Visita Pastoral és un moment de gràcia de Jesús i serveix perquè ell pugui conèixer la realitat de les parròquies així com també pugui acollir els suggeriments que els fidels li vulguin fer.

Tot glossant les lectures proclamades en la festa litúrgica de Tots Sants animà els fidels a tenir grans ideals com són els de les Benaurances ja que l’ideal al qual tot cristià ha d’aspirar és la santedat. Ens cal viure la comunió de tots els sants, els canonitzats i els anònims, perquè l’Església és un misteri de comunió i, alhora, ens cal reanimar la nostra fe cristiana i que Jesús és més poderós que la mort, ja que Ell l’ha vençuda amb la seva resurrecció. Cal donar testimoni de la vida nova en Crist per l’Esperit Sant.

Al final de l’Eucaristia i després d’impartir la benedicció apostòlica a tots els fidels i a tots els habitants de la Parròquia de La Massana, l’Arquebisbe pogué saludar els fidels i les autoritats, i s’interessà per les obres de pavimentació de la plaça de davant de l’església així com les principals iniciatives comunals.

La Visita Pastoral prosseguí amb el desplaçament fins el Quart de l’Aldosa on fou rebut pel Llevador del Quart, Sr. Jaume Areny Caselles, i pel Conseller Major del Comú Hble. Jordi Areny i pels fidels del Quart que li donaren una calorosa benvinguda, content que vingués el Copríncep a celebrar el Patró, St. Ermengol, amb ells. A la seva homilia l’Arquebisbe glossà la figura del Bisbe Sant Ermengol recordant-ne alguns dels seus principals trets biogràfics: el seu amor pels pobres i necessitats; la fundació de la canònica a la Catedral de Santa Maria d’Urgell i el seu amor envers els preveres; el combat per la fe del seu poble; la seva faceta de constructor de ponts i enginyer per tal de millorar les comunicacions entre pobles i la seva fama de jutge de pau a l’hora de resoldre plets. L’Arquebisbe Joan-Enric animà els fidels de l’Aldosa a fer realitat en la seva vida les actituds i qualitats del Bisbe Ermengol i catequitzà els infants i joves que s’havien aplegat per a celebrar l’Eucaristia a través del retaule que presideix l’altar major de l’església dedicat a St. Ermengol.  Mons. Vives explicà als fidels el sentit de la Visita Pastoral que aquells dies està realitzant a la Parròquia de La Massana i als Quarts, i com era un signe de la comunió i l’estimació que el Pastor d’Urgell volia tenir amb tots els fidels. En acabar l’Eucaristia el  Sr. Arquebisbe-Copríncep pogué saludar personalment els feligresos de l’Aldosa i tingué un dinar de germanor amb el Llevador i tots els fidels de l’Aldosa.

A la tarda d’aquell mateix dia la visita continuà amb la pregària al cementiri de Sispony on l’Arquebisbe fou rebut per la llevadora del Quart, Sra. Sònia Cano, i pogué saludar els fidels que s’hi havien reunit i interessar-se per les seves necessitats i dirigí una pregària pels fidels difunts.

Finalment, el Copríncep episcopal es dirigí al Quart de Pal on amb el Llevador Sr. Jordi Call i alguns veïns del Quart al cementiri de Pal es pregà pels fidels difunts que allà hi reposen.

Al seu retorn a La Seu, passà a visitar Mn. Josep M. Solé que es recuperava a l’Hospital Ntra. Sra. de Meritxell d’Escaldes d’una operació al maluc.