Dia de la mare entre els ucraïnesos a Guissona

El dia 8 de maig la comunitat ucraïnesa establerta a Guissona va celebrar el seu tradicional dia de la mare, molt celebrada pels cristians greco-catòlics i ortodoxos d’aquesta comunitat. A la plaça de l’Ajuntament va tenir lloc una concentració dels ucraïnesos residents i refugiats acollits a Guissona en un acte ple d’escalf i sentiment, on els infants d’origen ucraïnes van voler celebrar aquest dia ofrenant els seus balls típics i les seves cançons. A l’acte hi va assistir l’Arquebisbe Joan-Enric, acompanyat del Rector de la Parròquia de Sta. Maria de Guissona, Mn. Ramon Balagué, i del capellà que té cura de la comunitat greco-catòlica, P. Taras kogut.

Per a Ucraïna, el “dia de la mare” és una efemèride especial per tres motius: en primer lloc, per fer memòria i venerar, la “Mare del cel”, Sta. Maria, que a la Parròquia catòlica de ritu llatí de Sta. Maria de Guissona és venerada en un altar pels fidels ucraïnesos mitjançant la icona de la Mare de Déu de Zarvanytsya (Ucraïna). En segon lloc, per recordar i ser el dia de les mares de la terra, les que han engendrat la vida dels seus fills, portant al seu ventre durant 9 mesos les criatures que naixeran i els han crists amb gran amor. Amb emoció, els ucraïnians, van agrair i recordar les mares, les que ja estan al cel i les que han quedat a Ucraïna sense poder sortir del conflicte armat que allà s’hi viu. I en tercer lloc, és el dia de la mare, per agrair la mare terra, la casa comuna, que ens engendra, alimenta i vesteix tot treballant-la i donant-nos els seus fruits.

Guissona, la “petita Ucraïna de Catalunya”, la Parròquia catòlica ha treballat intensament el dispositiu desplegat i liderat per l’Alcalde Il·lm. Sr. Jaume Ars, per acollir els refugiats arribats en aquests mesos  –gairebé tot són dones i nens–,  que s’escapen de la guerra. Aquesta població de La Segarra, on un de cada set habitants és d’origen ucraïnès (hi ha censades 7.000 persones), està donant una lliçó magistral a tot Espanya amb la seva resposta al drama sobrevingut per aquest èxode històric especialment femení i infantil. L’arquebisbe Joan-Enric els va adreçar unes paraules de solidaritat i ha explicat que està en contacte amb el bisbe auxiliar de Kyiv Mons. Stepan Sus a qui ja ha enviat directament una bona ajuda solidària per als sacerdots i els ferits.

La parròquia de Guissona, juntament amb l’Ajuntament, Càritas diocesana i parroquial de Guissona, empreses privades i particulars, han acollit en els darrers mesos més de 300 persones procedents d’Ucraïna. La majoria han estat acollides en unitats familiars, ja que molts tenen família a Guissona i a l’àrea immediata. La comunitat ucraïnesa a Guissona és important i s’ha organitzat des del primer moment de la crisi, aconseguint l’arribada del seu responsable, el P. Taras Kogut, que havia estat retingut quan estava de visita amb el seu fill en el moment d’esclatar el conflicte.