Celebració de la Festa de Sant Cristòfol a la Diòcesi

En molts municipis de la diòcesi d’Urgell es va celebrar la festivitat de Sant Cristòfol, amb la tradicional benedicció de vehicles i de conductors, tot coincidint amb la celebració de la Jornada per la Responsabilitat en el Trànsit, convocada per la Pastoral en Carretera de la Conferència Episcopal Espanyola. Els conductors i l’organització de la benedicció van procurar per a que es pogués realitzar seguint les mesures de protecció recomanades per les autoritats amb motiu del Covid19, i es van acabar beneint vehicles de tota mena: des de bicicletes, a camions, passant per tractors i vehicles privats.

Al sud del Bisbat, la Parròquia d’Agramunt va celebrar la Festa de Sant Cristòfol, com és costum de fa molts anys, el dissabte 11 de juliol. A la Capella de la Mare de Déu dels Socós, a tocar del riu Sió, va tenir lloc al migdia la celebració de la Missa en Honor del sant protector dels conductors i dels vianants, una celebració que es va fer seguint els protocols sanitaris que hi ha amb motiu del Covid-19. Durant la celebració el Rector va recordar la necessitat de seguir les directrius no només sanitaris de la pandèmia, sinó també de seguretat i bona conducció, va recordar que la benedicció que es faria tot seguit era no només pels vehicles sinó pels seus conductors i les persones que els utilitzen. Es va pregar per les 48 víctimes mortals que hi hagut a Catalunya fins a finals del juny, i també es va tenir un record pels accidentats, de vegades gent molt jove, que han quedat amb dificultats de mobilitat i de salut.

Al finalitzar la Missa es van beneir els punts de llibres que es va oferir als conductors, un punt de llibre que portava una pregària per resar a sant Cristòfol, tot seguit i a l’exterior del carrer es va fer la benedicció dels vehicles, gairebé un centenar de cotxes, camions, bicicletes es van atansar per poder rebre la benedicció com marca la tradició que encara perviu a Agramunt i molts altres pobles del Bisbat. Les almoines que van oferir els conductors i acompanyants aniran destinades als arranjaments de manteniment de les campanes de l’església parroquial.

A Andorraels mossens van beneir els vehicles i van regalar als conductors una medalla, un clauer o una estampa. Com ja és habitual els principals protagonistes van ser els conductors professionals, els vehicles dels diversos serveis públics i les autoescoles. Hi ha va haver molta afluència, especialment a Sant Julià de Lòria. Aquí, el Rector Mn. Josep Chisvert, va fer la benedicció el divendres 10 de juliol, a la porta de l’església parroquial, per on anaven passant els vehicles. Al poble d’Anyós, la  celebració va coincidir també amb la celebració de la Festa Major del pobleon hi ha edificada una església romànica del segle XII consagrada a Sant Cristòfol que acull una pintura mural datada del segle XVI dedicada al sant. A Canillo, la cita fou a la plaça Carlemany de la població, on mossèn Ramon Rosell fou l’encarregat de la benedicció.

A La Seu d’Urgell enguany es van anul·lar els tradicionals actes festius previstos i només va tenir lloc l’Eucaristia a llaor de St. Cristòfol on hi van participar els conductors i membres de l’associació de St. Cristòfol que fou presidida pel Vicari General i Rector, Mn. Ignasi Navarri.