Inici del Mes Missioner extraordinari a la Diòcesi d’Urgell

Amb el lema «Batejats i enviats» el Papa Francesc ha convocat per a aquest octubre el Mes Missioner extraordinari en el centenari de la carta apostòlica “Maximun illud” del papa Benet XV, qui va voler donar a tota l’Església un fort impuls al compromís missioner d’anunciar l’Evangeli. Amb aquesta celebració el Sant Pare vol despertar la consciència de la missió ad gentes i reprendre amb un nou impuls la responsabilitat de tots els batejats per proclamar l’Evangeli.

El dimarts dia 1 d’octubre, festivitat de Santa Teresa de Lisieux, patrona de les Missions, es van convocar arreu de la Diòcesi diverses pregàries pels missioners i missioneres.

A La Seu d’Urgell, el mes missioner extraordinari es va iniciar presidit per l’Arquebisbe d’Urgell, Mons. Joan-Enric Vives. Al Casal Parroquial de St. Ot van tenir lloc un parell de conferències a càrrec del Vicari General i Rector de la Parròquia, Mn. Ignasi Navarri, que va presentar el Mes Missioner Extraordinari i algunes iniciatives concretes per tal de viure’l a les parròquies i a càrrec del Sr. Francesc X. Galindo, que va ver una presentació històrico-documental de l’església “La Missió” de La Seu d’Urgell. L’església de la Missió resta ubicada al carrer de Sant Josep de Calassanç, dins el casc antic de la capital urgel·litana. En aquest lloc s’hi havia emplaçat el primer seminari del Bisbat d’Urgell, manat pel Concili de Trento, i fundat l’any 1592 pel bisbe Andreu Capella (1529-1609). El temple actual fou bastit el 1899 dins l’edifici de l’antic seminari, el qual havia estat cedit -catorze anys abans- a la “Congregació dels Missioners Diocesans de Sant Ermengol” per voluntat del Bisbe Salvador Casañas i Pagès (1834-1908). La “Congregació dels Missioners Diocesans de Sant Ermengol” havia estat fundada el 25 de febrer de 1885 perquè aquests missioners fossin enviats a les parròquies per a evangelitzar i anunciar l’Evangeli a les Parròquies. També fou seu de l’Acció Catòlica i locals parroquials.

Posteriorment, a l’església “La Missió” va tenir lloc una Eucaristia per iniciar amb solemnitat el mes missioner extraordinari que fou presidida per l’Arquebisbe Joan-Enric i concelebrada pels Vicaris Generals de la Diòcesi, Mn. Josep M. Mauri i Mn. Ignasi Navarri; pel Delegat diocesà de Missions, Mn. Jaume Soy i per altres preveres de la ciutat.

A la seva homilia l’Arquebisbe Joan-Enric va destacar com el mes missioner extraordinari convocat pel Papa Francesc té un lema que és “Batejats i enviats: l’Església de Crist en missió en el món”, i desenvolupa 4 dimensions assenyalades pel mateix Papa Francesc per a viure aquest camí: oració, testimoni, formació i caritat. Els mitjans han de ser:

• Oració: la trobada personal amb Jesucrist viu en la seva Església: Eucaristia, Paraula de Déu, pregària personal i comunitària.
  • Testimoni: els sants, els màrtirs de la missió i els confessors de la fe, que són l’expressió de les Esglésies escampades per tot el món.
  • Formació: bíblica, catequètica, espiritual i teològica sobre la missió.
  • Caritat missionera: ajuda material per sostenir el gran treball d’evangelització, de la missió ad gentes i de la formació cristiana de les Esglésies més necessitades.

Mons. Vives va subratllar com ens cal alimentar l’ardor de l’activitat evangelitzadora “ad gentes” de l’Església, és a dir “enfora”, envers els qui encara no coneixen Jesucrist i el seu Evangeli d’amor, que abans pensàvem que eren en continents llunyans, i ara descobrim que estan ben a prop nostre, i que nosaltres mateixos som en “terra de missió”. La fe es comparteix per atracció i no per imposició tal com va dir Sant Joan Pau II “la fe es proposa i no s’imposa”. L’Arquebisbe va animar a desvetllar aquest sentit d’universalitat en les esglésies locals. a imitació de Sta. Teresina de l’Infant Jesús, i recordà que la compartició és el nom de la caritat, perquè “donant es rep”. Això s’experimenta especialment quan una diòcesi és capaç de donar una mica del que li és propi, per enriquir-ne una altra i enriquir-se així mútuament. I va destacar com la Diòcesi d’Urgell i Catalunya havia estat terra de grans missioners com Sant Pere Claver, Sant Antoni M Claret i Sant Francesc Coll.

L’acte interdiocesà per viure el mes missioner extraordinari arribarà el dissabte dia 19 d’octubre a Montserrat i porta per nom «Tren Missioner». Serà una trobada per a la reflexió i la celebració oberta a infants, joves, comunitats religioses, preveres, missioners, famílies… El punt de trobada serà a les 9.30 h a l’estació del Cremallera de Monistrol des d’on es pujarà fins al Santuari. Podeu trobar més informació i el formulari d’inscripció al web www.csf.es/trenmissionerdomund2019 ò a la Delegació diocesana de missions.

L’editorial del Full Dominical del diumenge dia 29 de setembre del Sr. Arquebisbe ens anima a viure i pregar durant aquest mes d’octubre per les Missions.