El respecte ecològic per la Creació, tema del IV recés de Càritas

Càritas d’Urgell i Càritas d’Andorra van organitzar el dimarts 3 de setembre un Recés de formació conjunt a la Residència Sagrada Família, a La Seu d’Urgell. Fou predicat pel Rv. Vicente Martín, sacerdot de Badajoz, professor a l’Institut de Pastoral a Madrid i Delegat Episcopal de Càritas Espanyola.

En les seves aportacions va fer una profunda reflexió sobre el paper de Càritas en la cura del planeta, i va encoratjar els agents assistents a integrar actituds i accions que treballin en favor de la sostenibilitat.

L’acte es va iniciar a les 10:00 del matí, presidit per l’Arquebisbe d’Urgell Mons. Joan-Enric Vives, que va obrir l’acte amb unes paraules d’agraïment al ponent i també de presentació de la jornada. Hi van assistir el Delegat Diocesà de Càritas, Mn. Jaume Mayoral, i els directors de Càritas d’Urgell i Càritas d’Andorra, Sr. Josep Casanova i Amadeu Rocamora, i l’Arxiprest d’Aran. Els assistents foren prop d’una seixantena, entre personal de Càritas, agents i voluntaris de les diverses Càritas parroquials d’arreu del Bisbat i del Principat d’Andorra.

D. Vicente Martín va provocar els assistents per tal de reflexionar en profunditat sobre les vinculacions entre els valors de Càritas i el sosteniment d’una actitud de cura vers la natura i les persones, en el context de la celebració de la Jornada de Pregària per la cura de la Creació, proposada pel Sant Pare, per al dia 1 de setembre. Justament, el Papa Francesc havia demanat en aquell dia de fer una reflexió sobre els estils de vida, perquè l’home ha creat un estat d’emergència climàtica que amenaça la vida. D. Vicente Martín va exhortar els presents: “la gent de Càritas ens hem d’implicar, reflexionar i animar els altres a cercar noves alternatives per cuidar la nostra germana terra, i és que com bé diu el Papa, no només hem d’estimar els animals, hem de tenir també amor i tenir cura d’un entorn global”. Va destacar que “no sempre més és igual a millor”, assenyalant que cal que anem prenent consciència que moltes vegades tenim més del que necessitem. Va parlar de la campanya de Càritas en què l’eslògan era que “cal viure senzillament, perquè algú senzillament pugui viure”.

El ponent remarcà que Déu creador té un designi amorós amb la natura i els seus fills, amb justícia i amb pau, i va encoratjar els responsables i agents de Càritas a seguir endavant amb el programa Eco-canvi. I els felicità a ells i a l’empresa d’inserció “Grapats” pel projecte de lloguer de vaixelles, pel que suposa d’estalvi en l’ús de plàstic i objectes d’un sol ús.

En acabar el taller de formació, es va celebrar una Eucaristia a la capella de la Sagrada Família que fou presidida per l’Arquebisbe Joan-Enric i concelebrada pels sacerdots assistents a l’acte. Un dinar de germanor va cloure aquest IV recés de formació de Càritas Urgell i d’Andorra.