Doctorat Honoris Causa a la Dra. Carme Batlle i a Mons. Sergio B. Pagano

L’Ateneu Universitari Sant Pacià va conferir el doctorat Honoris Causa als professors: Mons. Dr. Sergio B. Pagano i Dra. Carme Batlle i Gallart. El Gran Canceller de l’Ateneu, l’Arquebisbe de Barcelona, Card. Joan Josep Omella, va presidir l’acte solemne d’investidura, que va tenir lloc  a l’Aula Magna del Seminari Conciliar de Barcelona. Asseguts a la taula presidencial, destacaven els nous doctors, juntament amb el rector de l’Ateneu, el Dr. Armand Puig i els diferents representants de la institució acadèmica.

A l’acte hi va assistir una nodrida representació de la Diòcesi d’Urgell encapçalada per l’Arquebisbe Joan-Enric Vives; el Vicari General d’Urgell, Mn. Josep M. Mauri; l’Arxiver diocesà, Mn. Benigne Marquès i el Secretari general del Bisbat, Mn. David Codina. La Dra. Carme Batlle forma part del Patronat de la Fundació Societat Cultural Urgel·litana i és la Directora de la Revista “Urgellia” que edita el Bisbat d’Urgell. També s’hi van fer presents diversos representants del Consell d’Estudis de la Revista Urgellia que van voler acompanyar la Dra. Batlle en aquest moment.

El Cardenal Omella va obrir l’acte donant la paraula al Secretari general de l’Ateneu Universitari Sant Pacià, Dr. Miquel Ramón Fuentes, que va llegir l’acta del nomenament de Doctorat Honoris Causa atorgat a. Mons. Sergio Pagano i a la Dra. Carme Batlle i Gallart.

A continuació, el Dr. Ramon Corts i Blay va intervenir, com a padrí del doctor Mons. Sergio Pagano. Durant la seva intervenció, Corts va elogiar i destacar la trajectòria del bisbe, Prefecte de l’Arxiu Secret del Vaticà, que suposa «un dels centres d’investigació històrica més importants del món». Un arxiu que va donar a conèixer un gran fons documental de la història de la civilització i que fa poc va anunciar que obriria els arxius relatius al pontificat de Pius XII el 2 de març de 2020.

El Prefecte de l’Arxiu Secret del Vaticà, Mons. Pagano va assegurar que des del seu punt de vista que en el nostre temps, estarem en retorn cap a la culturització, i si produïm analfabetisme, anem en contra d’aquest camí».

Després de l’acte d’investidura de Mons. Pagano, el Dr. Josep M. Martí Bonet va pronunciar el reconeixement de la Dra. Carme Batlle, actual directora de la revista Urgellia, de La Seu d’Urgell. «Nosaltres, els arxivers, -exposava Martí Bonet- considerem que forma part d’aquesta família tan nostra. Que té cura i gestió dels escrits del país, del nostre poble i de la nostra Església». En aquesta línia va destacar el seu currículum amplíssim, amb més de 200 estudis i llibres. «Una activitat centrada en l’edat mitjana i especialitzada en els nuclis urbans i parroquials, sobretot, de Barcelona i La Seu d’Urgell». «Ha contribuït a la difusió de la nostra història», va destacar.

Per la seva banda, la Dr. Carme Batlle va expressar la «profunda impressió per trobar-se en aquest marc tan grandiós» en un moment de l’acabament de la seva carrera i la importància del seu pas per la revista Urgellia. Ha reconegut aquest distintiu com un «punt final d’un llarg camí dedicat a la recerca històrica de la Catalunya Medieval». A continuació va exposar la seva dissertació sobre l’Aljama la comunitat Jueva de La Seu d’Irgell.

Després del parlament dels padrins, el Dr. Ramon Corts i el Dr. Josep M. Martí Bonet, van procedit a l’acte d’investidura dels nous Doctors. Així, van rebre de mans del Cardenal Omella la birreta, «com a distintiu del magisteri», per a Mons. Pagano, vermella i per a la Sra. Batlle blava. També se’ls va donar l’anell, «com a emblema del privilegi de signar i segellar els dictàmens»;  els guants blancs, «símbol de la puresa i distinció de la categoria»; i una abraçada fraternal «dels qui s’honoren i es congratulen de ser els vostres germans i companys».

El rector de l’Ateneu va destacar la importància de la tasca dels dos nous doctors, sobre la recerca històrica.  Va destacar «la unitat al servei de la veritat» que s’abstreu de la Veritatis Gaudium. Des de l’Ateneu, ha destacat la importància de connectar el món i la cultura per poder entrar i baixar a l’arena del diàleg i de l’intercanvi. En aquest marc, «les ciències eclesiàstiques podran crear nous paradigmes i nous relats d’esperit en sortida».

Finalment, el cardenal Omella va felicitar als dos nous doctors, «molt vinculats als arxius». «Que important és conèixer el passat i tot el que ha configurat la nostra història! -ha destacat-. Perquè el «passat il·lumina el present i ens projecta cap al futur». En aquesta línia, va agrair el «treball silenciós però il·luminador per conèixer la vida de l’Església i de la societat». «Els arxius ens fan conèixer a nosaltres mateixos i a estimar la nostra història per després poder servir millor a la societat i l’Església».

{youtube}023EdAsEevI{/youtube}