Tarragona acull el II Aplec de professors i mestres cristians

Uns vuitanta docents de les diòcesis amb seu a Catalunya han participat aquest dissabte, dia 16 de febrer, en el segon Aplec de professors i mestres cristians convocat per les delegacions d’ensenyament dels bisbats de Catalunya i la Fundació Escola Cristiana amb la col·laboració de les editorials Baula i Cruïlla. Tarragona ha agafat el relleu de Montserrat, seu del primer Aplec l’any 2017.

La jornada, celebrada al Centre Tarraconense El Seminari, s’ha iniciat amb la benvinguda per part de l’arquebisbe de Tarragona i president del Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament de Catalunya (SIERC), Mons. Jaume Pujol i del delegat diocesà d’Ensenyament de l’Arquebisbat de Tarragona, Mn. Norbert Miracle. L’acte ha comptat amb l’assistència del secretari general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, P. Enric Puig i el coordinador del SIERC, el Sr. Pere Micaló i la majoria de delegats diocesans d’Ensenyament dels bisbats amb seu a Catalunya.

Després de la pregària, la primera part de la trobada ha consistit en una taula de testimonis, moderada per Juanjo Fernández, consultor pedagògic de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya. En aquesta taula hi han participat quatre professors i directors d’escola de diferents diòcesis de Catalunya: Jesús Blanco, mestre de l’escola L’Ensenyança-Lestonnac de Tarragona; Pere Bosque, exdirector de l’Escola Antoni Roig de Torredembarra; Núria Farré, professora de Religió de l’IES Samuel Gili de Lleida i Raquel Robert, directora de l’IES de Sant Feliu de Guíxols. Les seves intervencions han respost a quatre preguntes sobre el seu testimoniatge cristià en l’entorn laboral, la seva «influència» com a cristià/na a l’escola o l’institut, de quina manera mostren els valors o virtuts cristianes en la vida quotidiana i com comparteixen la fe fora de l’àmbit escolar.

Responent a les qüestions plantejades els participants han coincidit en destacar conceptes com el respecte, l’acollida, l’escolta, la coherència i la naturalitat en la vivència cristiana tant en la vida personal com professional i saber donar una resposta humil però valenta als interrogants que alumnes o companys plantegen. Aquest moment s’ha complementat amb un treball en grups per a conversar i debatre sobre els recursos que tant mestres com professors tenen al seu abast o necessiten per a ser testimonis de fe.

Seguidament ha tingut lloc la celebració de l’eucaristia presidida per l’arquebisbe de Tarragona i president de la Conferència Episcopal Tarraconense, Mons. Jaume Pujol, a la capella major del Seminari Pontifici. Mons. Pujol ha agraït el treball apassionat, compromès i vocacional dels docents i ha volgut ressaltar unes paraules del papa Francesc pronunciades en un encontre amb una associació italiana de mestres cristians. «Ser professor no és només una feina sinó una relació en què cada mestre ha de sentir-se enterament implicat com a persona, és un treball preciós que permet veure créixer dia rere dia a les persones que han estat confiades a la nostra cura. […] Els joves han de trobar en l’escola una referència positiva, han de sentir-se estimats i acollits amb totes les seves limitacions i potencialitats», ha dit. El prelat també ha subratllat «que la millor manera d’ensenyar és estimar amb més intensitat els estudiants difícils, els que són més febles i desafavorits».

Per a cloure aquest segon Aplec, a la tarda, els docents han visitat el Museu Bíblic Tarraconense acompanyats pel seu director, Andreu Muñoz, on han pogut conèixer l’entorn pedagògic i didàctic que ofereix aquest espai.