Es presenta el volum 19 d’Urgellia a Barcelona

El Bisbat d’Urgell, juntament amb la Biblioteca de Catalunya, presentarà el volum 19 de la revista Urgellia, editat per la  “Fundació Societat Cultural Urgel.litana”, en un acte a Barcelona, justament a la Biblioteca de Catalunya, el proper dia 6 de febrer d’enguany, a la Sala de a Caritat, a les 18:00.

L’acte serà presidit per L’Excm. i Rvdm. Mons. Joan-Enric Vives i Sicília, Arquebisbe d’Urgell i Coprincep d’Andorra i la Sra. Eugènia Serra i Aranda, Directora de la Bibliteca de Catalunya. Hi intenvindran Mn. Beninge Marquès i Sala, Canonge-Arxiver dels Arxius Diocesà i Capitular del Bisbat d’Urgell, el Dr. Josep Moran i Ocerinjauregui, Director de l’Oficina d’Onomàstica de l’Institut d’Estudis Catalans, i el Dr. Jesús Alturo i Perucho, Catedràtic de Paleografia, Codicologia i Diplomàtica de la Universitat de Barcelona.

Urgellia: anuari d’estudis històrics dels antics comtats de Cerdanya, Urgell i Pallars, d’Andorra i la Vall d’Aran presenta en aquest número 19, el segon lliurament del Diplomatari de Santa Maria d’Organyà, que abraça el període 1091-1151, editat a cura de Mn. Josep M. Marquès i Planagumà i de Ramon Ordeig. El número anterior de la revista recull precisament el tram de Diplomatari situat entre 914 i 1090. Aquest és un conjunt documental de gran vàlua que es conserva en gran part a la Biblioteca de Catalunya i als Arxius Capitular i Diocesà del Bisbat d’Urgell. També s’hi recullen d’altres articles d’investigació i divulgació.

També hi ha dos treballs del mateix Mn. Benigne Marquès sobre el catàleg dels documents de l’Arxiu Capitular d’Urgell i els pergamins de Santa Maria de Guissona; sobre els orígens de la diòcesi d’Urgell i el bisbe Just a càrrec de Carles Gascón Chopo; sobre una família jueva a la Seu d’Urgell a l’any 1.400, càrrec de Carme Batlle; un treball de Montserrat Moli sobre el canonge Ignasi de Cruïlles; dos treballs d’Enric Moliné sobre l’autor i les circumstàncies de la redacció de “El Compendio histórico” i sobre els sínodes d’Urgell als segles XVIII i XIX; un article sobre els Greuges de Guitard Isarn, del Dr. Josep Moran; una anàlisi de la creu d’esmalts del Museu Diocesà d’Urgell de Lourdes de Sanjosé; i un treball sobre la decoració pictòrica de l’església romànica de Baltarga de Montserrat Pagès. També s’hi pot trobar un reconeixement a un historiador molt vinculat a Urgellia, recentment traspassat, el Dr. Prim Bertran, a càrrec de Montserrat Casas, la seva vídua, també historiadora. Prim Bertran va ser membre del Consell de Redacció i col·laborador actiu.

En la presentació, Mn. Benigne Marquès farà una presentació dels articles recollits a la revista, el Dr. Josep Moran, parlarà del document dels Greuges de Guitard Isarn, Senyor de Caboet i el Dr. Jesús Alturo del segon lliurament del Diplomatari d’Organyà i la seva importància.

La publicació Urgellia comprèn estudis monogràfics, edicions de textos i documents, inventaris de manuscrits, i altres treball sobre esglésies i obres d’art, corresponents a l’àmbit i territori de l’antic bisbat d’Urgell.