Visita del Prelat de l’Opus Dei a Sant Julià de Lòria

dsc_0077

Era la freda matinada del 2 de desembre de 1937, quan un grup de vuit persones, després d’haver estat patint molt de fred, gana i por durant dies pels boscos entraren a Sant Julià de Lòria (Andorra), on pogueren visitar la primera església no profanada que veien des de feia molt de temps. Arribaven sans i estalvis, després de mesos de persecució i angoixa en una Espanya tenyida de sang per la guerra.

Un dels expedicionaris era el sacerdot Josepmaria Escrivà, ara Sant Josepmaria, llavors un jove sacerdot que anunciava la crida universal a la santedat i a l’apostolat, i que oferia, malgrat les circumstàncies, un missatge de pau, reconciliació i amor a la llibertat.

75 anys després, prop d’ un miler de persones van participar el dissabte 1 de desembre als actes de celebració de l’aniversari, que van tenir lloc a Sant Julià de Lòria i Andorra la Vella. Invitat per l’Arquebisbe d’Urgell i Copríncep d’Andorra, Mons. Joan-Enric Vives, participà en els actes l’Excm. i Rvdm. Prelat de l’Opus Dei, Mons. Javier Echevarría.

La parròquia de Sant Julià de Lòria al Principat d’Andorra s’emplenà per participar a la benedicció d’una imatge, obra de l’escultora Rebeca Muñoz. El sant, es troba en actitud de pregària, amb els ulls fixos en el Santíssim Sagrament situat a l’antic retaule de l’església, que fou el primer sagrari on Sant Josepmaria pogué resar en arribar a Andorra l’any 1937.

L’ Hble. Cònsol Major de Sant Julià de Lòria, Sra. Montserrat Gil, donà la benvinguda a tots els assistents i les autoritats en el que fou l’acte central de la celebració del pas de Sant Josepmaria per la localitat: “75 anys després, els lauredians tenim un sentiment especial envers la figura de Sant Josepmaria Escrivà de Balaguer i envers tots els fugitius que salvaren la vida passant per la nostra terra”. I afegí: “l’escultura de bronze massís en deixarà constància aquí a l’església de la nostra parròquia i, al mateix temps, mantendrà viva la seva memòria”.

Mons. Vives destacà la significació que el bisbat d’Urgell va tenir com “instrument, senzill però necessari” per acollir Sant Josepmaria en aquell camí. “Sigui benvingut, Mons. Javier Echevarría, a aquesta que és avui la seva casa, la seva parròquia, com ho fou fa 75 anys per a Sant Josepmaria”, va afirmar dirigint-se al Prelat de l’Opus Dei. Mons. Javier Echevarría, agraint-li la invitació es va mostrar commogut i recordà que Sant Josepmaria va passar per la terra d’Andorra agraint i aprenent: “Sant Josepmaria se sentia germà de tota la humanitat, també dels qui veladament o clarament deien que no l’estimaven. Per això us demano que tractant el Crist tingueu tots l’ànima oberta a una fraternitat que us uneixi a totes les persones. ¿I sabeu com podem viure aquesta caritat? Vivint els sagraments”, afegí.

En finalitzar la cerimònia de benedicció, les Autoritats foren rebudes a la Casa de la Vall, seu del Parlament andorrà, pel M.I. Sr. Vicenç Mateu, Síndic General de les Valls d’Andorra.

A la tarda, al Centre de Congressos d’Andorra la Vella, tingué lloc la sisena edició de la Jornada de Camins de llibertat a través dels Pirineus, organitzada anualment per l’Associació d’Amics del Camí de Pallerols de Rialb a Andorra. Sota el títol “El pas de Sant Josepmaria per Andorra, l’any 1937”, la trobada comptà amb la visualització de testimonis orals sobre el fundador de l’Opus Dei i el pas dels Pirineus, on hi parlaven: Mn. Lluís Pujol, antic rector d’Andorra la Vella; Mn. Joan Porta, antic rector de Pallerols de Rialb i Juan Jiménez Vargas, un expedicionari de l’ any 1937.

Especial significat tingué la conferència de Mons. Javier Echevarría, que va viure amb el sant des de 1950 fins a la seva mort. Visiblement emocionat, el Prelat de l’Opus Dei va recordar que “no estava simplement fugint d’un perill”, sinó que “la urgència per sortir del país era provocada, precisament, per la impossibilitat d’exercir el seu afany de servei a les ànimes, pel desig de treballar en llibertat per l’Obra que Déu li havia encomanat”. En aquest sentit “Andorra fou un breu tram de camí, per on va caminar en llibertat i envers la llibertat, aquella que necessita qualsevol persona per viure amb la dignitat que li correspon”. “És per a mi una gran alegria, i resulta molt oportú, que a partir del seu particular viatge envers la llibertat, en aquelles circumstàncies excepcionals que el portaren a Andorra, es vagin organitzant aquestes jornades”, afegí.

Amb aquest acte conclogueren les celebracions per l’aniversari del Pas de Sant Josepmaria per Andorra, que començaren el passat mes de juny, amb un Aplec i que van tenir continuïtat amb la tradicional Festa de la “Trobada de la Rosa” a Pallerols de Riab, el passat 17 de novembre.

img_1741img_2061img_2312img-20121201-wa0000img-20121201-wa0003

img-20121201-wa0002