Festa Major a Ponts: tradició, devoció i celebració

pontsfestamajor4

El mes de setembre marca gairebé el final de les festes majors de l’estiu de les parròquies del nostre bisbat. Una de les darreres és la de Ponts que se celebra el 14 de setembre en honor a l’Exaltació de la Sant Creu, elegida com a festa major des del segle XVI, per part de la Vila de Ponts. Un any més, com a molts altres pobles del nostre bisbat, durant aquests dies, els carrers s’engalanen amb senyeres, els programes anuncien molts actes festius, tradicionals i musicals, i entre ells no hi pot faltar la missa major.

Un estona abans i a la plaça Planell es van trobar autoritats i el poble per pujar cap a l’església tot travessant el carrer Major, acompanyats dels gegants i capgrossos, i la música de l’orquestra. A l’arribada al temple i amb el so de repic de les campanes, el rector els va rebre i inicià el solemne ofici de festa major. Aquest any a més de l’Alcadessa Mª Antònia Pubill i tota la resta de membres del consistori pontsicà, es van fer presents el Delegat Territorial del Govern a Lleida, Sr. Ramon Farré, el President del Consell Comarcal de la Noguera, Sr. Pere Prat i el diputat Sr. Antoni Balasch.  Al cor de l’església la Coral Pontsicana van interpretar diferents peces de la missa de Perosi, i al presbiteri un grup de sacerdots de l’arxiprestat van concelebrar l’eucaristia, amb aquest signe de presbiteri diocesà que camina unit.

A l’acabar, tot cantant els goigs a la Santa Creu, els preveres, autoritats i fidels han passat a la capella de l’Exaltació a venerar la creu i tot seguit fora de l’església s’ha fet un acte simbòlic i festiu de recollida dels xumets dels infants i no tant infants per donar-los a la gegantona Granota Llobregosa per ornar el seu collaret i portar-los a totes les festes en què es farà present. Una manera de recordar les mancances i dificultats que viuen molts infants arreu del món, tal com s’ha explicat a l’homilia, on ens ha recordat els milers de nens i nenes que moren cada dia de malalties, fam,…

I la festa continuà amb la desfilada de tothom fins al passeig de Valldans per fer el tradicional ball de sardanes. Els preveres que van compartir la missa també van compartir la taula de festa major, tot comentant i preparant aquest nou curs parroquial que acabem d’encetar. L’Ajuntament va oferir un refrigeri a les moltes entitats socials del poble que conformen la xarxa social de Ponts, amb les seves activitats culturals, esportives, lúdiques i religioses.

pontsfestamajor3 pontsfestamajor2 pontsfestamajor_1