Trobada del clergat català, a Vic en el Centenari de la mort del bisbe Josep Torras i Bages

El dia 11 d’abril de 2016, en el marc de l’Any de la Misericòrdia i de la commemoració del centenari de la mort del Venerable Dr. Josep Torras i Bages, bisbe de Vic (Les Cabanyes 1846 – Vic 1916), els arquebisbes i bisbes de la Conferència Episcopal Tarraconense (CET) han celebrat una Jornada interdiocesana amb els preveres i diaques de les deu diòcesis catalanes, a Vic, presidits pel cardenal Beniamino Stella, Prefecte de la Congregació per al Clergat.

Hi han assistit l’arquebisbe de Tarragona i president de la CET, Jaume Pujol; el bisbe de Vic, Romà Casanova; el cardenal Lluís Martínez Sistach, i tots els Arquebisbes i bisbes de la Tarraconense,  amb els bisbes emèrits de Girona Soler i Camprodon, i el de Solsona Traserra, i l’abat de Poblet, amb més de quatre-cents cinquanta preveres i diaques de les 10 Diòcesis amb seu a Catalunya.

El primer acte de la Jornada s’ha celebrat al teatre l’Atlàntida. El bisbe de Vic ha saludat els presents i ha dirigit la pregària de l’Hora Menor. Tot seguit, Mons. Pujol ha pronunciat unes paraules de salutació, lloant la figura del Venerable Dr. Torras i Bages, del qual ha dit que forma part del repertori de santedat de l’Església a Catalunya; així mateix, ha subratllat que aquesta trobada interdiocesana del clergat català s’emmarca en l’Any Jubilar de la Misericòrdia convocat pel Papa Francesc. S’ha estrenat després un vídeo biogràfic sobre Torras i Bages.

L’arquebisbe de Barcelona Mons. Omella ha presentat el cardenal Beniamino Stella, que havia estat nunci apostòlic a Cuba i Colòmbia, abans que el Papa Francesc li encarregués ser Prefecte de la Congregació per al Clergat el 2013. El cardenal Stella, tot fent-se ressò de les catequesis i les homilies del Papa, ha subratllat la importància dels preveres com a anunciadors de la misericòrdia de Déu, recordant la bellesa del seu primer encontre amb Jesús, que ha estat misericordiós amb ells i els ha escollit perquè, al seu torn, siguin missatgers d’aquesta misericòrdia, en el servei ministerial de cada dia i molt especialment en la celebració del sagrament de la reconciliació. El cardenal ha dit també que la misericòrdia de Déu s’ha d’anunciar explícitament en les homilies, en la catequesi, a l’escola, en els mitjans de comunicació i en la pròpia vida. I així mateix ha exalçat la fraternitat, que s’origina en els sagraments, com a signe creïble de comunió entre nosaltres i d’anunci de l’amor i la misericòrdia inexhauribles de Déu.

L’Eucaristia s’ha celebrat a la catedral de sant Pere de Vic, presidida pel cardenal Stella i concelebrada pels assistents a la jornada. En la salutació inicial, el bisbe de Vic ha dit que el Dr. Torras i Bages és un exemple de comunió amb el Papa, de la romanitat que sempre ha viscut l’Església a Catalunya, i que la presència conjunta de l’episcopat català en l’acte d’avui és un reconeixement al seu servei heroic a l’Església, a la seva gran generositat amb els necessitats i a la capacitat de diàleg amb la cultura del seu temps. Mons. Casanova ha afirmat també que la fama de santedat del bisbe Torras continua viva i ha expressat el desig que ben aviat pugui ser canonitzat. En l’homilia, el cardenal Stella ha ponderat el servei generós que bisbes, preveres i diaques fan al poble de Déu amb l’anunci de l’Evangeli, la celebració dels sagraments i la pràctica de la caritat i de les obres de misericòrdia i els ha animats a vèncer rutines i debilitats per ser signe cada dia més lluminós de la presència del Senyor entre nosaltres.

La Jornada ha conclòs amb el dinar de germanor dels participants al Recinte Firal El Sucre. Aquesta trobada d’avui del clergat català s’ha celebrat en continuïtat amb d’altres, també convocades pels bisbes de la CET: l’any 2013, a Poblet, amb motiu de l’Any de la Fe; l’any 2010, a Mataró, amb motiu de l’Any Jubilar dels preveres i de la beatificació del Dr. Josep Samsó; la del 2009, a Tarragona, coincidint amb els 1.750 anys del martiri del bisbe sant Fructuós i els diaques Auguri i Eulogi; el 2002, a Vic, coincidint amb l’any dedicat a Mn. Cinto Verdaguer; el 2000, a Montserrat, amb motiu del Jubileu de l’Any Sant;  el 1996, també a Montserrat, amb motiu del 150è. aniversari del naixement del Dr. Torras i Bages i com a acció de gràcies per la celebració del Concili Provincial Tarraconense i el 1992, a Poblet, en el IXè. Centenari de la restauració de la Seu de Tarragona, i és allí que s’anuncià la convocatòria del Concili Provincial de les Esglésies de Barcelona i de la província Tarraconense.

{youtube}oYPQzx9OfGQ{/youtube}