Novenari del Crist de la Mar a Benicarló

Els dies 26 i 27 de març l’Arquebisbe d’Urgell Mons. Joan-Enric Vives va participar en els actes del novenari del Crist de la Mar a la Parròquia de Sant Bartomeu de Benicarló (Castelló) convidat pel Rector de la Parròquia Mn. Carlos García.
Dijous dia 26 l’Arquebisbe inicià la seva estada a Benicarló visitant el temple parroquial de Sant Bartomeu que lluïa amb un magnífic esplendor després de les obres de restauració que s’hi han fet al llarg de dos anys i d’acollir la mostra de la «Fundació de la Luz de las Imágenes». Posteriorment Mons. Joan-Enric Vives presidí i predicà en tradicional novenari al Crist del Mar la devoció al qual omple de fidels el temple parroquial de Sant Bartomeu.
L’Arquebisbe Joan-Enric animà els fidels benicarlands a confiar i tenir fe en la creu de Jesucrist que mai no ens deixa sols ni ens abandona, malgrat els moments difícils que puguem arribar a viure. En una església plena a vessar de fidels, Mons. Vives animà el Poble de Déu a confiar sempre en l’ajuda del Crist del Mar, tan estimat a Benicarló, i a reconèixer-nos pecadors i necessitats de la gràcia i de l’ajuda de Jesús. Comentà tres paraules de Crist a la Creu: «Pare, perdoneu-los; avui seràs amb Mi al paradís; i Déu meu, Déu meu, per què m’heu abandonat?» També recordà les paraules del Papa Francesc, «Déu no es cansa mai de perdonar, som nosaltres els qui ens cansem de demanar-li perdó» i exhortà els fidels a confiar en la misericòrdia de Jesús que carrega damunt seu el pecat de tot el món, centrant la seva reflexió en les paraules de l’Evangeli quart: «Aquest és l’Anyell que carrega, pren, sobre seu el pecat del món!».. Aquest primer dia de predicació acabà amb una celebració del Sagrament de la reconciliació que ens obre el camí del retorn cap a Déu Pare.
Divendres dia 27, conegut popularment com a «Divendres de Passió», Mons. Vives presidí l’Eucaristia matinal de la parròquia de Sant Bartomeu que s’omplí de nou. Glossant les lectures proclamades en l’Eucaristia, l’Arquebisbe, a la seva homilia, animà els fidels a viure amb intensitat la Setmana Santa que està a punt d’iniciar-se i a tenir en molta estima la Mare de Déu sota l’advocació dels Dolors perquè ens anima a acollir els nostres germans més vindicats com són els malalts, els infants i ancians, els disminuïts psíquics, etc.
Posteriorment l’Arquebisbe es traslladà a l’Ajuntament de Benicarló on fou rebut per l’Il·lm. Sr. Alcalde de Benicarló, Sr. Marcelino Domingo, que li donà la benvinguda a la població. Junts visitaren el Saló Noble de l’Ajuntament on pogueren contemplar els volums que formen part de la biblioteca històrica del Marquès de Benicarló. L’Arquebisbe d’Urgell i Copríncep d’Andorra firmà en el llibre d’honor de la ciutat.
A continuació i acompanyat pel Rector de la Parròquia, Mons. Vives es desplaça fins a la veïna parròquia de Sant Jaume d’Enveja on el Bisbe de Tortosa, Mons. Enric Benavent estava duent a terme la Visita Pastoral i junts visitaren l’església de Sant Jaume d’Enveja i compartiren un dinar amb els sacerdots de Benicarló i de St. Jaume d’Enveja.
Al vespre del divendres dia 27 el novenari estigué dedicat especialment als joves que hi participen de forma activa a través dels grups de confirmació i postconfirmació. Prepararen una bonica celebració mostrant els pecats i desordre del nostre món actual i com el Crist de la Mar ens n’allibera. A les paraules que el Sr. Arquebisbe Joan-Enric adreçà als joves els motivà a estimar i servir en tot Jesús i que cadascú d’ells es preguntés sobre «què vol Jesús de mi?» i a respondre amb generositat i decisió a aquesta resposta. També els recordà i glossà les paraules del Papa Francesc a la seva trobada amb els joves argentins a Rio de Janeiro durant la JMJ del Brasil on els animava a «armar lio» i que el centre de la seva vida com a cristians fossin les Benaurances i el capítol 25è. de l’Evangeli de Mateu, sortint sempre en camí de missió.
En acabar la celebració litúrgica preparada pels joves, l’Alcalde de la ciutat de Benicarló que havia assistit a la celebració féu entrega a Mons. Vives de la Carta poble de Benicarló i li agraí la seva presència i el Sr: Rector de la Parròquia, Mn. Carlos, li féu obsequi d’una reproducció del Crist del Mar.
A la nit tingué lloc una representació teatral a manera d’un aute sacramental que es porta a terme cada cinc anys i on intervenen els veïns del poble de Benicarló i poblacions veïnes, que narra teatralment la història de l’arribada del Crist de la Mar a Benicarló. L’obra escrita i dirigida conjuntament per José Luis Guzmán i Josi Ganzenmüller enguany commemorava els 75 anys de la benedicció de la segona imatge del Crist confeccionada a partir de les petites troballes que van poder recuperar-se de la imatge original, destruïda durant la guerra civil espanyola.
La tradició del Crist del Mar és una història secular molt bonica que narra com l’any 1650 va arribar a les platges de Benicarló una embarcació amb el jove Cèsar Cataldo, un pres italià fugat de Tunísia, portant una imatge del Crist en la creu que els alliberà de la pesta.