Jornades per a Consiliaris i Animadors de la Fe

Han tingut lloc el dia 1 i 2 de juliol al noviciat de les Caputxines del Diví Pastor de Pallejà les II Jornades d’Estiu per a Consiliaris i Animadors de la FE. Durant aquest dos dies s’ha fet un treball que ha aplegat consiliaris diocesans i d’esplais, i també animadors de la fe, uns 30 assistents que han compartit formació, diàleg i vivències per fer més fecunda la tasca d’acompanyar i evangelitzar aquest àmbit de l’Església que és l’educació en el lleure dels infants i joves de moltes parròquies de Catalunya. Una activitat coordinada des del Moviment de Centres d’Esplai Cristians Catalans (MCECC) i les Fundacions  de l’Esplai dels diferents bisbats que la formen. Del nostre Bisbat hi ha participat un total de cinc persones, entre consiliaris, animadors de la fe i membres del Departament de la Fe de la Fundació Esplais Santa Maria de Núria, encapçalats pel seu consiliari Mn. Joan Pau Esteban.
El contingut del curs volia aprofundir i treballar el llibret de “La Pastoral en l’Esplai”, que recull dos grans blocs, per una banda la proposta educativa del moviment de centres d’esplai cristians de Catalunya, i per l’altra banda el Directori Pastoral per als centres d’esplai cristians. Amb una dinàmica de xerrades i treball de grup és van anar treballant tots els continguts de l’opuscle. Un treball dirigit pels diferents consiliaris diocesans que van fer una presentació dels grans blocs amb un seguit d’intervencions per part dels assistents, moments que van obrir un ric diàleg de propostes, experiències i també crítiques a la problemàtica de l’atenció i l’acompanyament d’aquests grups en el sí de les parròquies i els bisbats.
Al llarg de les Jornades van comptar amb la presència del director general de la Fundació Pere Tarrés, el Sr. Josep Oriol Pujol que va oferir la seva visió sobre la pastoral en el lleure i els seus diferents àmbits (Colònies, casals, campaments, cursos de formació,…). I també el seu compromís i el de la Fundació per escoltar i reflexionar totes les aportacions i suggerències que és puguin fer arribar.
Tampoc no hi va faltar l’acompanyament i l’encoratjament dels bisbes, en aquest cas representants per Mons. Agustí Cortés, bisbe del lloc que ens acollia a Pallejà, del bisbat de Sant Feliu de Llobregat. I per altra banda Mons. Francesc Pardo, bisbe delegat de la Tarraconense per la Pastoral de la Joventut (SIJ) i per tant encarregat d’acompanyar el món dels esplais i els agrupament escoltes de casa nostra. Mons. Pardo va dirigir un dels bloc de treball que es titulava “Què demana l’Església als esplais”, amb una suggerent exposició que volia ser una viva reflexió de la missió i l’estil evangelitzador en els esplais. Després de la seva exposició es va fer un ric i compartit diàleg entre els més de 30 assistents a la xerrada, que no van deixar a ningú indiferent, ja que és una pastoral que ens demana a treballar amb ganes, amb paciència i fent d’aquest àmbit un dels prioritaris de l’Església, tal com ha demanat el Papa Francesc.
També una preparada litúrgia ha acompanyat els moments de pregària de la nit, el matí i l’eucaristia, i com no podia ser de cap més manera, els moments lliures han servit per enriquir una amistat, intercanviar experiències i fins i tot per visitar el monestir de Sant Ponç. També ha estat molt positiva l’acollida de la comunitat de religioses caputxines que en tot moment han estat amantents a tot allò que podíem necessitar.
I a l’acabar tornada als nostres bisbats i començar a posar fil a l’agulla per iniciar els molts torns de colònies i campaments que tindran lloc en el nostre bisbat i en els altres bisbats de Catalunya, una tasca que l’Església ofereix per ajudar a la formació integral i vivencial de la fe dels més menuts i no tant menuts de les nostres poblacions i parròquies.