Felicitació de Nadal de la Cúria i homenatge al bisbe Joan Benlloch

El tradicional acte de felicitació de les festes de Nadal de la Cúria diocesana a l’Arquebisbe d’Urgell s’ha dut a terme a la Casa del Bisbat el 23 de desembre, amb l’homenatge al Bisbe Joan Benlloch i Vivó, nat a València el 1864 i que morí a Madrid el 1926, que va ser bisbe d’Urgell i Copríncep d’Andorra entre 1907 i 1919.

A l’acte hi va assistir el Síndic General d’Andorra,  M.I. Sr. Vicenç Mateu, a més dels membres i col.laboradors de la Cúria diocesana i dels Serveis del Copríncep .

La vida i la tasca de Mons. Benlloch al front de la diòcesi han estat glossats per Mn. Benigne Marquès, Arxiver Diocesà i Capitular del bisbat.

Des del seu nomenament Mons. Benlloch va promoure el cultiu de la música, tant sagrada com profana, fomentà la creació de centres catòlics de pagesos i s’afanyà en obres d’utilitat pública, com la construcció de la carretera des de la frontera hispano-andorrana fins a Andorra i Escaldes, el 1913, la de Basella a Solsona, el 1914 i l’enllaç definitiu de La Seu d’Urgell amb Puigcerdà el 1915. Va ser un gran predicador, i al llarg del pontificat publicà 4 Cartes Pastorals, i va donar un gran impuls a la devoció a la Mare de Déu de Meritxell i a la Mare de Déu de Núria. El 1917, sota la seva sol.licitud pastoral, es creà l’Estel de Núria, portaveu de la devoció a la Mare de Déu de Núria.

Procurà la concessió del titol deBasílica a la Catedral i la seva neteja interior segons el projecte de Puig i Cadafalch, eliminant l’arrabossat classicista de 1766, que amagava la seva fesomia originària. El projecte l’acabà poc abans del final del seu pontificat, el mateix 1919. Va ser conegut pel sobrenom de bisbe pacificador per les seves reexides intervencions en assumptes de la diòcesi.

Obrint l’acte, Mn. Josep M. Mauri va felicitar el Nadal a l’Arquebisbe i a tots els presents, i Mn. Ignasi Navarri va realitzar un repàs del que ha estat l’any 2016 per la diòcesi amb el suport de les imatges més destacades del resum compaginades per la Delegació de Mitjans. L’Arquebisbe ha tancat l’acte felicitant el Nadal als col.laboradors i membres de la Cúria i a les seves famílies, i s’han cantat algunes nadales.