Es presenta el Retaule de la Pietat de La Seu d’Urgell coincidint amb la celebració del Dia Internacional dels Museus

La restauració del Retaule de La Pietat ha estat presentada a La Seu d’Urgell, el divendres 20 de maig, en un acte acadèmic en el qual també s’ha pogut veure un audiovisual sobre el procés de restauració al llarg dels mesos en què el CRBMC va treballar i el posterior muntatge final. L’acte va aplegar un nombrós públic, que va omplir de gom a gom l’antiga església de La Pietat, que actualment forma part del Museu Diocesà d’Urgell.

L’acte fou presidit per l’Arquebisbe d’Urgell i Copríncep d’Andorra, Mons. Joan-Enric Vives i amb l’assistència de l’Alcalde de la Seu d’Urgell, Il·lm. Sr. Albert Batalla, tot coincidint amb la celebració del Dia Internacional dels Museus, que és el 18 de maig, i que aquest any ha tingut el lema «Museus i paisatges culturals».

El retaule és una peça molt destacada del Renaixement català per la seva qualitat tècnica, i és el més important de la seva categoria al Bisbat d’Urgell. Es troba en un excel·lent estat de conservació i el treball que mostra és d’una gran qualitat tècnica i artística. Fou encarregat per la comunitat de preveres de la Pietat a l’escultor Jeroni Xanxo 1548 i fou pintat l’any 1573 per Antoni Peitaví i per Miquel Verdaguer. El procés de restauració que s’ha dut a terme ha suposat la renovació de la seva pintura i daurats, i també una recuperació de la base.

Després de la presentació de l’audiovisual sobre el procés de restauració del retaule de la Pietat, la  Sra. Àngels Solé, directora del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya va explicar l’actuació duta a terme en l’obra. A continuació, el Dr. Joan Bosch, Professor d’Història de l’Art Modern a la Universitat de Girona, va pronunciar una conferència parlant de la història del retaule i el seu context artístic.  El Dr. Bosch és també director tècnic de l’Institut Català en Recerca del Patrimoni Cultural (ICRPC).

Aquesta és una gran peça molt destacada del fons del Museu Diocesà d’Urgell (MDU 108), realitzada en fusta entre 1548 i 1550, d’estil renaixentista. Està situat al presbiteri de l’església de la Pietat, desafectada del culte i que ha quedat formant part de les actuals instal·lacions del Museu Diocesà d’Urgell, per tant, el retaule està instal·lat en el mateix lloc per al qual fou concebut.

El Retaule de la Pietat està distribuït en cinc carrers. Al centre, dins una fornícula, presideix el retaule l’escultura exempta de la Verge de la Pietat amb el Crist mort a la falda, i als altres compartiments es   representen escenes del dolor de Maria en la infància i la Passió de Jesús.

A la predel·la, hi veiem els quatre Evangelistes i, en nínxols més petits, els quatre Sants Pares de l’Església d’Occident. A la part superior, a banda i banda, hi ha dos medallons amb els sants patrons del Bisbat d’Urgell: Sant Ot i Sant Ermengol. Déu Pare corona aquest gran retaule de gran valor artístic i al mig l’Esperit Sant.

Entre 1548 i 1550 l’escultor Jeroni Xanxo va elaborar dues obres magnífiques per a la catedral de la Seu d’Urgell: el grup de la «Dormició de la Mare de Déu», centrat per la delicada i emotiva figura jacent de la Verge Maria, i el retaule de la Pietat que l’any 1573 policromarien amb gran perícia els pintors Antoni Peitaví i Miquel Verdaguer.

{youtube}HdzhP4qeUWc{/youtube}