Comunicat final de les II Jornades Socials Catòliques per Europa, «La fe cristiana i el futur d’Europa».

Madrid, 18-21 de setembre de 2014

En camí cap a una Europa més fraterna i solidària

Europa és una comunitat de vida i de destinació. Davant la crisi social, els cristians compten amb totes les eines necessàries per crear una Europa més fraterna i solidària que posi la persona humana al centre del seu projecte. La crisi actual ofereix una oportunitat perquè els cristians es comprometin de manera renovada i decisiva a favor d’una Europa de la solidaritat i de la Pau.

És el sentiment que neix de la interacció entre els participants: laics, religiosos, bisbes, en aquestes 2es. Jornades Socials Catòliques per Europa. La reunió de Madrid ha viscut un intercanvi d’experiències, de debat i de moments de comunió i pregària. Ha permès posar en relleu la riquesa i la diversitat del compromís dels cristians en la societat.

La trobada, promoguda pels dos organismes episcopals d’Europa, la COMECE (Comissió de les Conferències Episcopals de la Comunitat Europea) i el CCEE (Consell de les Conferències Episcopals d’Europa) en col•laboració amb l’Arquebisbat de Madrid, ha estat organitzada en cooperació amb la Conferència Episcopal Espanyola. Hi han participat gairebé 200 delegats de les Conferències Episcopals d’Europa, d’associacions i organismes eclesials del continent, en representació de 31 països, reunits al voltant del tema de «La fe cristiana i el futur d’Europa».

El professor Javier María Prades López va obrir la sessió inaugural amb una ponència sobre el concepte de persona humana. Es van organitzar tres sessions plenàries sobre tres temes principals. La primera sessió, on el Cardenal Reinhard Marx, president de la COMECE, va ser el ponent principal, es titulava «Crisi o canvi?«. Va permetre dibuixar un ampli panorama de l’actual crisi econòmica i social a Europa i dels diversos reptes que avui dia els europeus han d’afrontar. També va examinar, de manera detallada, la necessitat d’orientar la construcció europea cap a una Europa més social i va formular algunes propostes per a aquesta reorientació. Els cristians, avui, estan cridats més que mai a participar en aquesta aventura, impulsats per la seva fe i la seva rica experiència en el camp social.

El professor Stefano Zamagni va obrir la segona sessió, dedicada a repensar l’economia i el treball. Va advertir que les nostres polítiques socials nacionals estan estructures entorn de l’individu en singular, mentre haurien de tenir en compte en particular les exigències de la família.

Finalment, Breda O’Brien i el Prof Balázs Shand van obrir els treballs de la tercera sessió sobre «La persona i la família a la base de la societat i els drets humans«. Breda O’Brien, periodista i mare de família, va convidar a desenvolupar una teologia del matrimoni que tingui les seves arrels en la realitat viscuda pels cònjuges. Per la seva banda, el Prof Shand, parlant de la dignitat com a fonament dels drets humans, va descriure els intents per canviar les lleis que afecten la dignitat humana. Si bé es reconeix la importància que els cristians continuïn servint el bé comú en el treball legislatiu, es va arribar a la conclusió que és a través de l’acció en l’educació la manera en què els cristians podran sensibilitzar, perquè es respecti la dignitat de cada ésser humà.

Les sessions van comptar també amb enriquidors testimoniatges de persones que treballen en temes socials, empresa, política, voluntariat, i comunitats religioses. En les Jornades també es va treballar per grups, amb temes com: el futur dels joves a Europa, el fenomen de la migració, la solidaritat entre les generacions, una cultura de voluntariat, la llibertat d’ensenyament, les polítiques de la família i la vida humana en la societat tecnològica.

El Cardenal Angelo Bagnasco, vicepresident de la CCEE, va recordar als participants que l’Església pot afrontar aquests reptes si els cristians, animats per la seva fe, són capaços de sortir de la seva comoditat per acostar-se al seu germà i germana, allà on siguin.

El Papa Francesc va dirigir un Missatge als participants, en el qual els va mostrar la seva proximitat i oració.

Finalment, a la Vetlla de Pregària per Europa, la nit de dissabte, organitzada a la Catedral de l’Almudena, els madrilenys es van unir als delegats per pregar per la pau a Europa, al Pròxim Orient i per les diferents crisis al món. Es va resar també especialment per la visita del Papa Francesc al Parlament Europeu el proper 25 de novembre. La vigília va ser animada per l’Orquestra i el Cor de Joves de la JMJ de Madrid.

La trobada va concloure diumenge amb una Eucaristia presidida pel Cardenal Antonio María Rouco Varela, Administrador Apostòlic de Madrid.
Els textos de les sessions i les fotos de les jornades estan disponibles al web: www.catholicdays.eu

banner1 es

Compartir
Apóstoles de la alegría de seguir a Cristo
d’Amic i Amat
Apóstoles de la alegría de seguir a Cristo
Queridos diocesanos,
querida Iglesia de Urgell,

Hemos empezado un nuevo curso pastoral: la catequesis, la escuela, los equipos de Cáritas parroquial, los grupos de oración, de lectio divina y tantas otras actividades que en nuestras parroquias ofrecemos
El arte de escuchar música sacra
d’Amic i Amat
El arte de escuchar música sacra
Queridos diocesanos,
querida Iglesia de Urgell,

En este domingo compartiré con vosotros la importancia de saber escuchar los signos de los tiempos, saber escuchar a los hermanos y, en definitiva, hacer de la escucha un arte para crecer como personas y,
Aportar vida
d’Amic i Amat
Aportar vida
Queridos diocesanos,
querida Iglesia de Urgell,

Al comenzar este nuevo curso, me gustaría presentaros al filósofo Sócrates, quien tiene un principio de conocimiento de la verdad a través de la dialéctica que da luz y vida. Este método lo llamamos mayéutica
Con Maria, nacemos de nuevo
d’Amic i Amat
Con Maria, nacemos de nuevo
Queridos diocesanos,
querida Iglesia de Urgell,
querido pueblo andorrano,

En las vísperas de la Festividad del Nacimiento de la Bienaventurada Virgen María, nuestra Iglesia diocesana se viste de fiesta y se prepara para celebrar la Solemnidad de la Virgen
San Gil, custodio de la creación
d’Amic i Amat
San Gil, custodio de la creación
Queridos diocesanos,
querida Iglesia de Urgell,

Mañana celebraremos en nuestra diócesis, y especialmente en el Santuario de la Virgen de Núria, la fiesta litúrgica de San Gil. ¿Quién era este santo?

En el año 1271 consta que existía en el Valle de Núria
next arrow
previous arrow

Últimas Noticias

Agenda