Celebració de la 13a Jornada Diocesana de Pastoral de la Salut

La 13a Jornada Diocesana de Pastoral de la Salut es va celebrar el dissabte 17 de març amb l’accent posat en l’acompanyament dels familiars de persones malaltes. Mons. Salvador Cristau, Bisbe auxiliar de Terrassa, va dictar una conferència sobre aquesta qüestió  que va dur per títol «Acompanyar les famílies en la malaltia», que és justament el lema de la Pastoral de la Salut de les Diòcesis de Catalunya d’enguany.
La Jornada es va dur a terme en el Seminari Diocesà d’Urgell, a La Seu d’Urgell. Va començar amb la pregària inicial i la salutació de Mons. Joan-Enric Vives, Arquebisbe d’Urgell, juntament amb la Delegada de Pastoral de la Salut d’Urgell, Gna. Visitación Lorenzo, religiosa de la Sagrada Família d’Urgell.
L’Arquebisbe Joan-Enric va donar la benvinguda als assistents i va dirigir la pregària iniciar llegint la Paràbola del Bon Samarità, tot posant-la d’exemple del que ha de ser la pràctica de la compassió i el suport als qui ens necessiten, apuntant que hi ha gent que es treu els problemes de sobre i que, nosaltres, els cristians, no sóm així. Per nosaltres, el malalt i la seva família són molt importants. Sobretot, per què la família participa en les necessitats del malalt i pot acabar emmalaltint també ella perquè participa dels sofriments dels malalt. Mons. Vives va explicar que Jesús és el Bon Samarità que es compadeix de tota la humanitat malalta i va encoratjar als agents pastorals que treballen a les residències, als hospitals, o visiten les famílies amb malalts, a ser reflex del Bon Samarità que té una especial predilecció pels qui sofreixen.
La Delegada, Gna. Visitación Lorenzo, també va voler agrair la disponibilitat de Mons. Cristau per participar en la Jornada i la de tots els presents, més de 100 persones d’arreu del Bisbat, membres de l’Hospitalitat de la Mare de Déu de Lourdes, agents de pastoral de la salut, voluntaris en l’àmbit sanitari, etc.
Mons. Cristau va glossar el contingut el missatge del Sant Pare Francesc als malalts i a tots els que sofreixen, glossant-lo de manera molt didàctica. Aquest any, el Sant Pare s’inspira en les paraules que Jesús, des de la Creu, dirigeix a la seva Mare Maria i a Joan: “Aqui tens el teu fill… Aqui tens la teva mare. I d’aleshores ençà el deixeble la va acollir a casa seva” (Jn 19, 26-27). Mons. Cristau va anar desgranant diversos aspectes del missatge de Jesús, tot assenyalant la proposta que ens fa de la importància de la compassió pel sofriment dels altres. Va explicar que aquestes paraules “són l’inici d’un camí nou en la vida de Maria, li encomana vetllar pel deixeble i d’acollir-lo en el seu cor, amb una vocació de maternitat que s’estén a tota l’Església i també a tota la humanitat”. També que “a través del deixeble Joan, ens encomana a nosaltres tenir cura dels nostres germans”.
El ponent va explicar, en una segona part, algunes claus per l’acompanyament de les famílies dels malalts. Per ell, les delegacions de la pastoral de la salut són molt importants en l’acompanyament i l’atenció als malalts i als avis. Els voluntaris i agents de la Pastoral de la Salut son presència de l’Amor de Déu en el món de la malaltia i del sofriment. Per això en l’acció pastoral cal considerar i atendre al mateix temps a la família, que també pateix en tenir una persona malalta en el seu enton i, que a voltes, no sap com com tractar-los o si ho fa prou bé. La presència afectiva i efectiva de les persones estimades al costat del malalt és terapèutica, però també les families tenen molta necessitat d’acompanyament i orientació en la situació de crisi i dolor que viuen.
En aquest sentit, Mons. Cristau parlà de com els agents i voluntaris -dins de les seves possibilitats- han de donar suport i ajudar a gestionar els conflictes i desequilibris emotius que sorgeixen en el si de les famílies dels malalts.
Mons. Salvador Cristau, va respondre i participar en un enriquidor diàleg amb els assistents. La jornada va acabar amb la pregària de l’Àngelus i un dinar compartit a la Residència de la Sagrada Família, amb els integrants del Consell de Pastoral, que també s’havien reunit aquell dia.