37è. Pelegrinatge de la Diòcesi d’Urgell al Santuari de Lourdes

L’Hospitalitat diocesana de la Mare de Déu de Lourdes del Bisbat d’Urgell va peregrinar al Santuari de Lourdes dels dies 1 al 4 de juny de 2015. Aquest fou el 37è pelegrinatge de la Diòcesi d’Urgell. Hi varen prendre part uns 500 pelegrins provinents de tots els indrets del Bisbat d’Urgell i un petit grup del veí Bisbat de Solsona. D’entre els participants hi havia prop d’un centenar de malalts, 95 infermeres i 35 camillers. El Sr. Arquebisbe, acompanyat d’una desena de sacerdots de la Diòcesi, va presidir les principals celebracions del pelegrinatge.
La Pastoral del Santuari de Lourdes proposava aquest any 2015 com a lema: Lourdes, l’alegria de la missió recordant com el cristià ha de ser sempre una persona que amari l’alegria per sentir-se estimat per Déu en tot moment i tota circumstància, una alegria que s’ha de comunicar i testimoniar perquè altres també se’n puguin fer partícips.
El Sr. Arquebisbe, en la celebració penitencial del dilluns dia 1, i a partir del text evangèlic de l’ovella perduda, exhortà els pelegrins a viure la joia que suposa tenir a Jesucrist com a Bon Pastor, que ens estima, i ens carrega damunt les seves espatlles perquè no fem sols el camí de la nostra vida. Animà els pelegrins a viure amb joia el do de la Fe, com el va viure la Mare de Déu i Sta. Bernadeta. I al llarg del pelegrinatge acompanyà els pelegrins del Bisbat en els diferents actes litúrgics exhortant-los a deixar-se transformar per l’Amor misericordiós de Déu que és capaç de refer-nos i curar-nos de les nostres malalties i pecats.
La participació a les celebracions del Santuari de Lourdes, esdevé, any rere any, un moment fort de pregària i de vivència eclesial. Els malalts participen amb gran devoció a l’Eucaristia i reben amb una profunda fe la benedicció amb el Santíssim Sagrament. Amb gran fervor els fidels preguen Maria amb el rés del Sant Rosari a la processó del vespre, amb les torxes enceses.
Enguany els pelegrins visitaren també l’església del poblet veí de Bartrès, situat a 3 km. de Lourdes, on Bernardeta Soubirous, amb 7 mesos de vida, fou deixada en mans d’una dida l’octubre de 1844. Aquesta dida, Maria Lagües, acabava de perdre el seu propi fill i buscava un nen per donar-li el pit. Sta. Bernardeta va passar allà nou mesos i, després d’una breu estància a Lourdes amb els seus pares, va tornar a Bartrès fins que va complir els 21 mesos de vida. El setembre de 1857, quan Bernadeta tenia 13 anys, les circumstàncies que la van dur a Bartrès foren distintes: la família de Bernadeta estava arruïnada i la dida la va cridar perquè li fes de criada a casa. La mateixa dida li va ensenyar el catecisme durant les vetllades nocturnes però Bernadeta no aconseguia aprendre de memòria el que la dida li ensenyava i aquesta li deia: “mai no podràs fer la primera comunió, ets massa tonta”. Bernadeta tornà a Lourdes el 21 de gener de 1858. I al febrer tingueren lloc les aparicions de Maria Immaculada. El 3 de juny de 1858 feia la seva primera comunió a la capella de l’Hospital de Lourdes.
Amb il·lusió, la Junta de l’Hospitalitat del Bisbat d’Urgell ja pensa a participar al Proper Pelegrinatge l’any 2016, previst per als dies 23 al 26 de maig.