Catedral de Santa Maria d’Urgell

La Catedral de Santa Maria d’Urgell, del segon romànic, fou començada per Sant Ot entre els anys 1116-1122, però l’impuls definitiu el rebé a partir de l’any 1175, quan el mestre d’obres Ramon Lambart es comprometé a coronar l’obra: cloure les voltes i aixecar els campanars, el cimbori i les torres per sobre de les voltes en el termini de set anys. Tanmateix, les guerres i altres malvestats d’aquell tombant de segles impossibilitaren de continuar l’obra de Santa Maria.

Al llarg dels segles, la Catedral no es va lliurar d’afegits, d’acord amb els gustos de les diferents èpoques. Però les restauracions dels anys 1915-1919, 1952-1955, 1967-1973 i l’última intervenció els anys 1996-1999 han fet possible que la Catedral de la Seu aparegui neta i lliure d’afegitons, i que sigui admirada com un dels monuments més purs, més bells i més impressionants del romànic d’arreu del món. L’any 1905, va ser honorada amb el títol i la dignitat de Basílica menor, i el 1931, declarada Monument històric-artístic d’interès nacional.

Val a dir que l’actual Catedral no és pas la primera. Reposa damunt un llit de catedrals enterrades. La primera fou la de Sant Just (segle VI) i seria d’estil visigòtic. Potser d’ella ens ha arribat l’ara de marbre de l’altar actual. Va ser trobada al claustre l’any 1996. La segona catedral, aixecada durant el segle IX, era pre-romànica. La tercera, la de Sant Ermengol, d’estil “primer romànic” fou consagrada l’any 1040. Però cap a l’any 1100 el bisbe Sant Ot la qualificava de “quasi ruïnosa” i demanava donatius per refer-la. L’actual catedral és, doncs, la quarta.

D’Amic i Amat
d’Amic i Amat
L’Assumpció de la Benaurada Verge Maria i el nostre cos
Estimats diocesans,
estimada església d’Urgell,

Avui, a l’equador del mes d’agost, ens trobem entorn de la Mare de Déu: Ella com a bona Mare ens reuneix per celebrar la seva festa, l’Assumpció de Maria en cos i ànima al cel. Avui en la nostra celebració
D’Amic i Amat
d’Amic i Amat
L’educació de la fe en el lleure
Estimats diocesans,
estimada església d’Urgell,

El nostre territori diocesà, durant els estius, es transforma per mostrar una gran oferta d’educació en el lleure per molts nens i nenes. Gaudeixen de la natura i les muntanyes, coneixen noves amistats, assumeixen
D’Amic i Amat
d’Amic i Amat
La joventut jubilar
Estimats diocesans,
estimada església d’Urgell,

Aquest diumenge us escrivim amb els nostres joves des de la ciutat eterna, on els apòstols Pere i Pau varen trobar la glòria del martiri. Ens hem reunit amb joves d’altres diòcesis de tot el món, i vivim
D’Amic i Amat
d’Amic i Amat
Visitem els padrins per trobar Jesús
Estimats diocesans,
estimada església d’Urgell,

En aquest diumenge celebrem la V Jornada Mundial dels Avis i dels Ancians amb el lema Feliç aquell que no ha perdut l’esperança! (cf. Sir 14, 2).

És cert que cada comunitat parroquial, cada associació,
D’Amic i Amat
d’Amic i Amat
Coneguem l’església d’Urgell
Estimats diocesans,

estimada església d’Urgell,

Voldria compartir amb vosaltres l’experiència de conèixer la nostra terra, les nostres poblacions i la nostra gent, que -ja des de segles- som hereus de l’antic comtat d’Urgell i aquest, a la vegada, fruit
next arrow
previous arrow

Darreres Notícies

Agenda