El Monestir de les Avellanes acull el retorn de la Mare de Déu de Bellpuig del 18 al 26 de maig

LA MARE TORNA A CASA
Exposició de la Mare de Déu de Bellpuig al Monestir de les Avellanes
(Del 18 al 26 de maig de 2013)

Amb el títol “La Mare torna a casa” es presenta el retorn al monestir de les Avellanes de la imatge de la Mare de Déu de Bellpuig. Una escultura obra de Bartomeu de Robió, creada al darrer terç del segle XIV.

El retorn temporal al monestir d’aquesta obra d’art, realitzada en pedra policromada, tanca un cicle iniciat al 2010, quan la imatge fou posada a subhasta i adquirida per la Generalitat de Catalunya. Finalment, el desembre de 2012, després d’un llarg procés de restauració, fou presentada al Museu Diocesà i Comarcal de Lleida, on serà exposada de forma permanent.

De fet, el periple d’aquesta imatge de la Mare de Déu, va començar molt abans, a inicis del segle XX, quan el col•leccionista nord-americà Charles Deering l’adquirí per incorporar-la a la seva col•lecció particular. L’últim testimoni que la descriu al monestir de les Avellanes és del 1898.

La imatge gòtica de la Mare de Déu de Bellpuig de les Avellanes, és una escultura d’una més que notable qualitat artística. Destaca per la indumentària que vesteix, d’un caràcter luxós que es pot veure pels motius tèxtils policromats i per les sofisticades peces d’orfebreria que llueix. L’ampli escot, gens habitual en una marededéu, el cap cobert amb una corona, així com la silueta estilitzada i femenina idealitzada, són característiques que la fan única d’entre altres imatges de la seva època.
Tot el conjunt atorga a la Mare de Déu una aparença cortesana del tot inusual en els exemplars del segle XIV conservats. Per això molts experts afirmen que no només representa la imatge de Maria, sinó simbolitza també la imatge d’una comtessa dels senyors que la veneraven, els comtes d’Urgell.

Tot i haver-hi diversos testimonis escrits, a dia d’avui no s’ha trobat cap document que acrediti clarament que la imatge sigui originària del Monestir de les Avellanes. Durant el procés de restauració de la imatge al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya s’ha iniciat una anàlisi comparativa entre la policromia de la imatge i la dels sepulcres dels Comtes d’Urgell (actualment al Metropolitan Museum of Art de Nova York) que permetrà confirmar que la imatge és la de la Mare de Déu que presidia l’altar de l’església del Monestir de les Avellanes.

La “Mare torna a casa” és una exposició organitzada per l’Associació d’Amics del Monestir de les Avellanes, conjuntament amb el Museu de Lleida, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Lleida. A l’entorn de l’exposició de la Mare de Déu de Bellpuig a l’església del monestir, s’han organitzat diverses activitats com visites guiades, concerts, caminades, sardanes, missa solemne cantada per l’Orfeó Balaguerí, exposicions i repics de campanes, entre altres.

El retorn de la imatge de la Mare de Déu de Bellpuig al Monestir de les Avellanes, conté una elevada força simbòlica, tant per al monestir com per als pobles del seu entorn. No només pel valor espiritual i identitari, sinó també perquè el seu retorn, encara que temporal, significa un acte de dignitat històrica, de respecte als orígens i de reconeixement a la rellevància d’aquest monestir en la història del nostre país.

Robert Porta i Roigé
Arxiu del Monestir de Bellpuig de les Avellanes