La Jornada de formació en l’ensenyament de la religió “Aprendre a Ensenyar” es tanca a Sant Julià amb èxit de participants

inauguracio de la jornadaLa relació entre l’ensenyament de la religió i l’escola, la posició dels ensenyants en la societat actual i els reptes que suposa la laïcitat i el fet de donar testimoni de la pròpia fe en el context actual del món han estat els temes que ha tractat en profunditat Mons. Sebastià Taltavull, en la conferència inaugural de la jornada de formació “Aprendre a Ensenyar” que s’ha dut a terme avui a Sant Julià de Lòria. Mons. Taltavull és Bisbe auxiliar de Barcelona, i ha estat molt vinculat al món de l’ensenyament de la religió en els darrers anys. Es també president del Secretariat de Mitjans de Comunicació de la Conferència Episcopal Tarraconense.

Aquesta ha estat la quarta jornada de treball i formació de mestres i professors de religió de totes les diòcesi catalanes (10), i també del Principat d’Andorra. Enguany s’ha incrementat el nombre d’inscrits respecte de les trobades anteriors, que s’havien dut a terme a diferents indrets de Catalunya: han estat 468 els participants en aquesta diada de treball conjunt i de formació.

En la inauguració han estat presents el Cònsol Major de Sant Julià de Lòria, Hble. Sr. Josep Pintat que ha donat la benvinguda als assistents, i el Secretari d’Estat d’Educació Il.ltre Sr. Josep Roig. Aquest darrer ha posat de relleu en el seu parlament la importància tant especial de la pedagogia en l’ensenyament i especialment de l’art d’ensenyar, que requereix un aprenentatge. Ha encoratjat els assistents en aquest camí de la formació. Per la seva banda, l’Arquebisbe d’Urgell i Copríncep d’Andorra ha mostrat la seva satisfacció per la gran resposta que cada any tenen les jornades, que enguany han superat el nombre de participants.

La jornada de treball ha estat presidida per Mons. Jaume Pujol, Arquebisbe de Tarragona i responsable de l’àrea d’ensenyament de la Conferència Episcopal Tarraconense, i per l’Arquebisbe d’Urgell i Copríncep d’Andorra, Mons. Joan-Enric Vives. Mons. Pujol, que ha acompanyat durant tota la jornada els treballs i tallers ha posat de manifest la importància de la tasca que duen a terme els mestres i professors de religió, en un moment de crisi de valors com el que viu avui gran part del món occidental.

La organització de l’acte ha anat a càrrec del Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament de la Religió a Catalunya i de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya. Els ensenyants han pogut interessar-se per les darreres novetats editorials sobre aquesta àrea, i han participat en els tallers ben diversos que hi havia en marxa: s’ha tractat del cinema com a recurs didàctic, de powerpoints, de la creativitat, del llenguatge simbòlic, del còmic…. camins diversos per reunir recursos didàctics per permetin transmetre de manera atractiva pels infants i els joves els valors i continguts de la religió catòlica.

Pel que fa a la conferència de Mons. Taltavull, aquest ha posat de relleu la importància primordial del testimoniatge de vida en la tasca de impartir classes de religió. Pel bisbe, aquest és un gran desafiament, que situa la relació entre la religió i l’escola en l’àmbit del que ha de ser possible, necessari, normalitzat i sempre positiu. L’educador fa una tasca d’acompanyament de la formació dels infants i joves, conjuntament amb els pares, molt important, perquè és la seva actitud i testimoniatge la que dona claus de comportament humà als infants i joves, més enllà de l’àmbit familiar. Per Mons. Taltavull viure i servir l’Evangeli servint la persona i la societat comporta la dignitat de la persona, venerar el dret inviolable a la vida, viure la llibertat per a invocar el nom del Senyor, recolzar la família com a primer camp en el compromís social, anunciar i viure la caritat com a ànima i suport de la solidaritat i situar la persona humana en el centre de la vida econòmica i social. En la seva xerrada ha parlat a bastament de la laïcitat, assenyalant que la laïcitat no està en contradicció amb la fe: “més encara, és fruit de la fe”, perquè pels cristians “en aquest mon secularitzat d’avui, és important viure amb alegria la llibertat de la nostra fe i fer visible en el món d’avui que és bell conéixer Déu, el Déu amb rostre humà de Jesucrist”.

Pere Micaló i Mons. Sebastià Taltavulltaller de treball24042010050