10è aniversari de la beatificació de la Mare Janer i benedicció d’una imatge seva a Cervera

El dia 8 d’octubre, a la Parròquia de Sta. Maria de Cervera (Solsona), va tenir lloc una Eucaristia d’acció de gràcies en escaure’s el 10è aniversari de la beatificació de la Mare Anna Maria Janer i Anglerill, el 8 d’octubre de 2011, a La Seu d’Urgell, en una celebració presidida pel llavors prefecte de la Congregació per a les Causes dels Sants, Emm. Sr. Card. Angelo Amato.

L’Eucaristia d’acció de gràcies fou presidia per l’Administrador Apostòlic del Bisbat de Solsona, Mons. Romà Casanova i concelebrada per l’Arquebisbe d’Urgell, Mons. Joan-Enric Vives; el Rector de la Parròquia de Cervera, Mn. Xavier Romero i altres preveres vinculats amb l’Institut. Hi van participar les Germanes de l’Institut de la Sagrada Família d’Urgell, encapçalades per la Superiora General de l’Institut, Mare Laura Garione, les Germanes del Consell General i nombroses Religioses i nombrosos fidels, vinculats a les diverses obres apostòliques de l’Institut, com l’ensenyament o el servei als malalts. També hi va assistir el Paer en cap de Cervera, Il·lm. Sr. Joan Santacana i Vélez, així com la Sra. Rebeca Muñoz Carrilero, autora de la nova escultura de la Mare Janer que fou beneïda per Mons. Vives al final de la celebració eucarística.

A la seva homilia Mons. Romà Casanova subratllà com la Beata Anna Maria Janer (1800-1885), va néixer a la ciutat de Cervera el 18 de desembre de l’any 1800, i el dia següent ja va rebre la gràcia del baptisme. A la llar familiar, profundament cristiana, va aprendre a conjugar la vida de pietat amb la sol·licitud pels pobres i els malalts, als quals visitava freqüentment a l’hospital de Castelltort de Cervera. La seva familiaritat amb el sofriment humà i amb les germanes de la caritat, que allà s’encarregaven dels malalts i d’una escola de nenes necessitades, va fer que aviat sentís la crida del Senyor a seguir-lo dins d’aquella comunitat de Verges de la caritat, consagrades a servir Crist en els malalts i els pobres. El 1819 va entrar com a Germana de la Caritat a l’hospital de Cervera, on va romandre durant 17 anys ininterromputs lliurada a la cura dels malalts, i a l’educació de les nenes, exercint el càrrec de mestra de novícies i de superiora. Foren moments especialment difícils, marcats per les anomenades guerres carlines, que eren guerres civils que van ensangonar la història d’Espanya del segle XIX, i per les seqüeles que van acompanyar-les: morts, destruccions, fam i pestes. Anna Maria Janer es va consagrar amb total dedicació a l’assistència de les víctimes de la guerra: gent gran, vídues, orfes, ferits i malalts. L’any 1849 s’obrí en la seva vida un nou camp d’acció quan es va oferir com a voluntària per a treballar com a Germana en una altra institució de caritat, la Casa de Misericòrdia de Cervera, que acollia les nombroses víctimes de la guerra. Durant deu anys va atendre amorosament els orfes d’aquella casa, els nens de famílies molt pobres, els joves discapacitats sense esperança i els ancians. El 1858, el bisbe d’Urgell, Mons. Josep Caixal i Estradé, que la coneixia del seu temps de professor de teologia a Cervera, va demanar a la Mare Janer que es fes càrrec de la direcció del Sant Hospital de La Seu d’Urgell. I el 29 de juny de 1859, arribà amb dues postulants a La Seu, on fundà l’Institut de Germanes de la Sagrada Família d’Urgell. El mes d’agost va presentar al bisbe la regla de vida de les germanes i el 1860 va rebre l’aprovació diocesana del nou Institut dedicat a l’assistència de malalts i pobres, i a l’ensenyament de la infància i de la joventut marginada, sempre veient-hi en ells el rostre de la persona de Jesucrist. Va fundar escoles, hospitals i cases de caritat a les diòcesis d’Urgell, Solsona i Barcelona. Mons. Casanova subratllà com la Beata Anna Maria Janer esdevingué una llum del Senyor en aquell convuls segle XIX amb la seva vida dedicada tota ella a estimar i servir. “Estimar-te i servir-te sempre i en tot” – deia ella– a Déu Nostre Senyor a qui la Mare Janer veia en cada germà.

Al final de la Missa, l’Arquebisbe d’Urgell Mons. Joan-Enric Vives va ser el qui va dur a terme la benedicció de la nova imatge de la Beata Anna Maria Janer que és una escultura en bronze obra de l’autora Rebeca Muñoz. L’escultura ha estat ubicada en una capella de l’església parroquial de Sta. Maria de Cervera. La Beata hi és representada en tamany natural portant a coll un infant nu com a signe de la seva dedicació envers els infants i joves més marginats i deixant-se abraçar per un ancià com a signe de la seva caritat envers els més necessitats.