El Santuari de Núria acull les Trobades d’Animadors de Cant per a la litúrgia

El Santuari-Basílica de la Mare de Déu de Núria va acollir el cap de setmana 23 i 24 d’octubre la Trobada General d’Animadors de Cant per la Litúrgia, impulsada fa 50 anys pel Monestir de Montserrat, que va acollir unes 120 persones d’arreu del territori català i les Illes, i també del Bisbat d’Urgell. El diumenge 24, l’Arquebisbe d’Urgell, Mons. Joan-Enric Vives, va presidir la celebració eucarística, juntament amb el Pare Abat emèrit de Montserrat, el P. Josep M. Soler, qui el dia anterior va presidir la Vetlla de pregària al Santuari.

La convivència anual de la Trobada d’Animadors de Cant va aplegar una nodrida representació dels grups de totes les diòcesis catalanes. Al llarg del dissabte i el diumenge es van assajar cants i es fa celebrar la Vetlla de pregària  el dissabte a la nit, conduïts pel Gmà. Andreu Martínez i per la Gna. Natàlia Aldana, del Monestir de Montserrat i del Monestir de Sant Benet respectivament. Dissabte, el P. Josep M. Soler va presidir la celebració eucarística.

El diumenge dia 24 els participants van fer una excursió al Pic de l’Àliga a peu a través del Via Crucis monumental, o amb el telefèric, i al mateix refugi també van fer un assaig de cant conjunt. Al migdia, Mons. Joan-Enric Vives va presidir l’Eucaristía, amb una gran assistència no només dels participants a la Trobada, sinó també de pelegrins a Núria.

Montserrat, en els seus gairebé mil anys de tradició monàstica i santuari marià, sempre ha manifestat un gran interès per difondre la cultura, la litúrgia i la música. Hereus d’aquesta tradició, amb les Trobades d’Animadors de Cant per a la litúrgia animades pel P. Gregori Estrada es creà un espai des del qual s’intenta fomentar la participació activa en les celebracions litúrgiques a través del cant i de l’animació de l’assemblea que hi participa.

A l’estiu, s’organitzen trobades de sis dies en els quals, amb treball intens i un horari ple, els participants combinen l’estudi de repertori, les classes de direcció, l’assistència als oficis litúrgics dels monjos, la formació sobre temes litúrgics, eclesials o musicals, un dia de sortida i d’esbarjo al Monestir de les monges de St. Benet i, per a cloure el dia, les cantades al vespre a les places, on les persones que estiuegen a Montserrat els hi esperen i s’afegeixen als cants i jocs proposats pels animadors.

La trobada a Núria és una de les Trobades Generals de tardor, que es van iniciar ja l’any 1971 i que des de 1984 es realitzen amb continuïtat cada any. Resseguint la geografia catalana, els animadors de cant es van aplegant en diferents indrets per tal de participar en les seves realitats parroquials i diocesanes.