Dilluns Sant i Jornada Sacerdotal: conferència del Dr. Joan Torra

Els preveres i diaques de la Diòcesi d’Urgell es van aplegar per a celebrar la Jornada Sacerdotal el dilluns dia 11 d’abril, Dilluns Sant. La Jornada va ser presidida per Mons. Joan-Enric Vives, Arquebisbe d’Urgell.

La jornada Sacerdotal s’inicià a la Sala de conferències del Seminari diocesà d’Urgell. Després de la salutació de l’Arquebisbe Joan-Enric adreçada als preveres i diaques amb informacions diocesanes d’interès, tingué lloc una conferència que impartí el Dr. Joan Torra i Bitlloch, Degà de la Facultat de Teologia de Catalunya i prevere del bisbat de Vic.

El Dr. Torra impartí una conferència amb el títol “Ser prevere en una Església sinodal. Reflexions espirituals, teològiques i pastorals”. El Dr. Torra partí de la visió que la Constitució dogmàtica Lumen Gentium del Concili Vaticà II ofereix sobre una Església que té com a categoria fonamental el ser Poble de Déu i on dins del ser Poble de Déu s’insereix la jerarquia. D’aquest ser Església Poble de Déu sorgeix una eclesiologia fonamental que és l’eclesiologia de comunió. Aquest és el rerefons d’on es nodreix l’actual Sínode “Per una Església sinodal: comunió, participació i missió”. El Dr. Torra recordà els seus propis 40 anys de ministeri presbiteral que properament celebrarà, per recordar com en la Paraula de Déu el número 40 té un fort component simbòlic. 40 són els anys que el Poble d’Israel fa la seva travessa pel desert, enmig de dificultats, però amb el rumb clar d’arribar a l’esperança de la terra promesa. Per al conferenciant, aquests 40  anys li han estat simbòlics, per tal d’agrair tantes i tantes persones i ajudes que l’han enfortit per caminar durant la travessia dels 40 anys de presbiterat i que han configurat el seu ser prevere. En aquest sentit, animà els preveres i diaques a valorar el testimoni concret de tantes persones que els ajuden en el dia a dia, a ser preveres, servidors, diaques, ministres, del Poble de Déu.

També recordà el valor simbòlic del desert,on Jesús després de 40 dies, hi és temptat. I aquestes són les temptacions concretes que el diable presenta a Jesús i que poden ser també les que ens presenti als preveres: 1. «Si ets Fill de Déu, digues a aquesta pedra que es torni pa». Jesús li va respondre: «Diu l’Escriptura que l’home no viu només de pa». La temptació del posseir, d’acaparar, que les coses i persones, acabin essent “meves” i no de “nosaltres”. 2. «Et puc donar tot aquest poder i la glòria d’aquests reialmes; tot m’ha estat confiat a mi, i ho dono a qui jo vull; adora’m i tot serà teu». La temptació de l’autoritat i del poder quan Jesús accentua que l’autoritat ha de ser la del servei. 3. «Si ets Fill de Déu, tira’t daltabaix des d’aquí; l’Escriptura diu que «ha donat ordre als seus àngels de guardar-te» i que «et duran a les palmes de les mans, perquè els teus peus no ensopeguin amb les pedres»». La temptació de temptar Déu, demanant-li que faci el que jo cregui que ha de fer, de demanar-li coses concretes segons els meus criteris i interessos. Davant d’aquestes temptacions, el millor antídot per al prevere és la celebració de l’Eucaristia, font i cimal de la vida cristiana, que ens ajuda a descentrar-nos. Posteriorment, el ponent oferí un altre valor simbòlic del número 40: els 40 dies que van de la Pasqua a l’Ascensió de Jesús amb les seves aparicions i desaparicions als deixebles. Jesús sempre ens acompanya en el nostre ministeri presbiteral però a vegades apareix i altres vegades desapareix; però és important que no dubtem mai de la seva presència. En aquest sentit el Dr. Torra va animar els preveres a saber valorar el seu ministeri presbiteral ja que “No m’heu escollit vosaltres a mi; sóc jo qui us he escollit a vosaltres i us he confiat la missió d’anar pertot arreu i donar fruit, i un fruit que duri per sempre”. Jesús  necessita del ministeri presbiteral per poder ser escoltat, estimat i anunciat en aquest món.

Finalment, el Dr. Torra recordà el discurs del Papa Francesc en el 50è aniversari de la institució per part de Pau VIè del Sínode de Bisbes, on va afirmar que “en l’Església l’única autoritat és l’autoritat del servei, i l’únic poder és el de la creu”, i que per això “els qui en l’Església exerceixen autoritat, s’anomenen ministres, perquè, segons el Papa Francesc, el significat d’aquesta paraula són els més petits, minus, entre tots, i han de posar-se al servei”.

Un diàleg amb preguntes entre el conferenciant i els preveres i diaques clogué aquesta primera part de la celebració del Dilluns Sant que continuà amb la celebració de l’Eucaristia a la Catedral, on es beneïren i consagraren el Crisma i els Olis Sants.