Reunió del Patronat de la “Fundació Societat Cultural Urgel·litana”

El dia 14 de març a la Casa del Bisbat de La Seu d’Urgell va tenir lloc la reunió ordinària del Patronat de la “Fundació Societat Cultural Urgel·litana” presidida per l’Arquebisbe Joan-Enric.

Mn. Benigne Marquès, Arxiver Capitular d’Urgell, presentà, als Patrons el 20è volum de l’anuari “Urgellia” que el dia 16 de març serà presentat al conjunt de la societat les 19:00h al Seminari diocesà d’Urgell. Mn. Benigne informa als Patrons que aquest volum s’ha fet “In memoriam” de Mn. Enric Moliné i Coll, que nasqué a La Seu d’Urgell el 1933 i que traspassà el passat 2021, i que fou soci fundador de la Societat Cultural Urgel·litana, col·laborador de la revista ”Urgellia” i estudiós dels Arxius Diocesà i Capitular d’Urgell, en els que participà en llur catalogació i ordenació.

El número 20 de la Revista ’Urgellia” conté els treballs sobre el Diplomatari de Santa Maria d’Organyà entre 1151-1200, realitzats per Ramon Ordeig i Josep M. Marquès; tres treballs del mateix Mn. Benigne Marquès sobre el catàleg dels documents de l’Arxiu Capitular d’Urgell, els pergamins de Santa Maria de Guissona i sobre els textos hagiogràfics de la Vida i Miracles de Sant Ot, bisbe d’Urgell entre 1.095 i 1123.

Els treballs vinculats amb la figura de Sant Ot ocupen un espai important del llibre: hi ha -a més del citat de Mn Benigne Marquès- un treball inèdit sobre el culte de Sant Ot en l’església d’Urgell de Mn. Pere Pujol i Tubau; una de Montserrat Pagès sobre una “Nova mirada al penó romànic de Sant Ot, de la Catedral d’Urgell; un treball de Lluis Obiols i Carmen Xam-Mar sobre “La ciutat d’Urgell i el patronatge municipal de culte a Sant Ot”.

També cal citar els treballs sobre “els testaments del segle XIII de l’Arxiu Capitular d’Urgell: fons de pergamins i cartulari de la catedral” a càrrec de Carles Gascón; sobre “El mercader de la Seu d’Urgell, Pere Ferran, de la Seu a la Mediterrània, 1293”, càrrec de Carme Batlle; un treball de Montserrat Moli les desamortitzacions a l’Alt Urgell; un treball de Joan Florensa, Aniol Noguera i Eduard Puigventós sobre els “Regests d’autògrafs de Josep de Calassanç (1587-1589); i un treball de Carmen Xam-Mar sobre “El bisbe Francisco Antonio de la Dueña y Cisneros 1797-1817 i la fundació amb els primers anys de vida de la Casa d’Expòsits d’Urgell”.

L’anuari Urgellia és la màxima publicació de la “Fundació Societat Cultural Urgel·litana”. Comprèn estudis monogràfics, edicions de textos i documents, inventaris de manuscrits, i altres treballs sobre esglésies i obres d’art, corresponents a l’àmbit i territori de l’antic bisbat d’Urgell.

A la reunió de la Junta del Patronat es va proposar i acceptar el nomenament d’alguns nous estudiosos perquè passin a ser membres del “Consell d’Estudis” de la Fundació Societat Cultural Urgel·litana.