Celebració en honor a la Mare de Déu dels Socors a Agramunt

El 8 de setembre es celebra la festa de la Nativitat de la Mare de Déu, que en el calendari popular i tradicional de molts pobles es recorda com la festa de la Mare de Déu trobada.

Així a Agramunt la seva Festa Major és en honor a una marededéu trobada, la Marea de Déu dels Socors, i un any més s’ha celebrat amb un seguit d’actes, però enguany amb mesures i protocols de celebració determinats per la pandèmia del covid-19.

Una festa que va acollir diferents celebracions religioses tal com marca la tradició dels darrers temps. Hi va haver la tradicional missa a l’ermita de la Mare de Déu dels Socors -o dels Socòs-. Tampoc hi va faltar les misses festives a l’església parroquial, totes elles acompanyades pels cants del Cor Parroquial.

Especialment emotiva va ser la Missa pels difunts que va tenir un record sentit pels difunts de la Parròquia i pels milers de morts víctimes de la pandèmia que hi hagut arreu del món. El 8 de setembre es va celebrar l’eucaristia en Acció de Gràcies a la Mare de Déu dels Socors, l’església romànica d’Agramunt va acollir a molts fidels del poble i de la Ribera del Sió que van honorar i visitar al Cambril de la Mare de Déu, la imatge romànica que representa a la Verge. La missa va ser cantada pel Cor Parroquial. A la homilia Mn. Jaume Mayoral va recordar la importància de la tradició i de les devocions populars a l’hora de refermar la vida dels pobles i les seves arrels, també com aquesta tradició de les Marededéus trobades han permès al llarg del temps bastir ermites i llocs de culte on es pot viure i acompanyar la fe dels fidels i dels que busquen la seva espiritualitat. A la celebració es va fer present l’Alcaldessa d’Agramunt, Il·lma. Sra. Sílvia Fernàndez.

Al final de la missa es va agrair i es va reconèixer, com marca la consueta de la Parròquia agramuntina, la feina de les cambreres -majorales- que cuiden i arreglen durant tot l’any els dos altars dedicats a les devocions de la Mare de Déu a l’església, les Cambreres de l’altar de la Mare de Déu del Socors i les Cambreres de l’altar de la Mare de Déu del Roser, amb un fort aplaudiment per part dels fidels. Acabada la Missa es va cantar l’Ave del Socós i es va fer la veneració de la imatge de la Mare de Déu.

No podem deixar d’apuntar un dels actes més tradicionals i esperats pels agramuntins que forma part del folklore popular del poble, que va tenir lloc a la plaça de l’església, amb una aforament limitat pels protocols del covid-19, però igualment amb tota la seva intensitat i el seu esperit. A mitja tarda les campanes del temple van tocar a festa major i a la portalada escultòrica es va posar la imatge de la Mare de Déu dels Socors. Després d’un concert de gralles del grup “El Carreter”, va tenir lloc l’esperat ball de la imatgeria popular agramuntina, l’Àliga (que celebra aquest any el 25 aniversari) va fer el ball que s’inicia amb una salutació a la Verge, a les Autoritats de la Corporació Municipal que assistien des del balcó de l’Ajuntament i a la gent que ho veien des de la plaça. Tot seguit va ser el moment pels gegants, el rei de Tremissèn i la Delfina. Va tancar l’acte l’actuació lluminosa i sorollosa del drac Agremont i l’actuació dels Tabalers de l’Espetec.