VII Jornades de Formació per a Catequistes a Andorra la Vella

Les VII Jornades de Formació per a Catequistes es van inaugurar el divendres 24 de d’octubre al Centre de Congressos d’Andorra la Vella presidides per l’Arquebisbe d’Urgell i Copríncep d’Andorra, Mons. Joan-Enric Vives i amb la presència de la Cònsol Major de la Parròquia, Hble. Sra. Rosa Ferrer, el Director del Secretariat Interdiocesà de catequesi, Mn. Joan Amich i el Delegat de Catequesi d’Urgell i Vicari de Pastoral, Mn. Antoni Elvira.

El gruix de l’activitats de la trobada es va dur a terme el dissabte 25, quan es van fer els tallers de descoberta al matí: sobre la transmissió dels continguts de la fe, com introduir la vida litúrgica en els infants i joves, formes per fer descobrir l’estil de vida cristià, i tallers molt vivencials: pregant amb els mateixos sentiments que Jesús, cantant amb els infants i adolescents i coneixement la historia de la família dels cristians; i més tard, a la tarda, amb la ponència del bisbe auxiliar de Barcelona i President del Secretariat Interdiocesà de Catequesi, Mons. Sebastià Taltavull, que va parlar de la catequesi com una fórmula d’aprofundiment de la Bona Nova de Jesús, segons l’Evangelii Gaudium (160-168), i el treball de grups posterior, la posada en comú i el col·loqui.

Els ponents del matí, Jose Antonio Goñi, Imma Farré, Carles Chuana, Anna Ludevid, Andreu Muñoz, Carme Sorribes, Enric Termes i Fito Tugues, van fer una tasca de gran participació dels catequistes assistents, que van posar a sobre de la taula les seves inquietuds i problemes quotidians, vinculats amb el signe del taller al que assistien.

A la tarda, Mons. Taltavull va glossar les paraules del Papa Francesc al final del Sínode d’enguany i va plantejar quatre questions recollides de les inquietuds de Pau VIè a Evangelii Nuntiandi el 1975: quina eficàcia té als nostres dies aquesta energia amagada de la Bona Nova, capaç de sacsejar profundament la consciència de l’home? Fins a quin punt i de quina manera, aquesta força evangèlica pot transformar de debó l’home d’aquest segle? Amb quins mitjans proclamar l’Evangeli, perquè el seu poder sigui eficaç? Es troba o no més apta l’Església per anunciar l’Evangeli i inserir-lo al cor de l’home amb convicció, llibertat d’esperit i eficàcia?. A través d’aquestes quatre qüestions va articular una ponència molt rica en matissos per tal de donar resposta a aquestes qüestions des de la perscpectiva plantejada a Evangelii Gaudium (veure ponència).

En la inauguració de les Jornades, Mons. Vives va considerar que la Catequesi ha de ser molt missionera, i cal que els catequistes retrobin l’alegria d’aquesta missió: “Si creiem en les persones, jo us demano que transmetem també que tornem a creure en els capellans, en els bisbes, en les famílies, en els padrins… per què la vostra tasca és la tant imprescindible de la transmissió de la fe”. “A través dels nens és quan som capaços d’estimar i sentir com ens estimen, a través d’ells podem tocar les ferides de Crist…. si fem bé la Catequesi, si realment sortim amb la força de l’Evangeli, trobarem alhora un servei que ens farà molt de be, i ens faran més misericordiosos. Mons. Vives va agrair públicament les sentides paraules de la Cònsol Major, que en el seu parlament va voler posar en relleu “el humil reconeixement de la enorme feina que fan (els catequistes) i els encoratjo a seguir endavant per què rebran la més gran de les recompenses: formar homes i dones amb capacitat de prendre compromisos amb la vida pública i fer-ho amb humanisme, amb una base sòlida de valors, més lliures i responsables”. Per la cònsol d’Andorra la Vella la formació en la que participen els catequistes ajuda a configurar persones i fer-les trobar el seu camí de vida, amb fe, caritat i amor. I encara que no és una tasca fàcil, cal fer-la amb determinació.

Les jornades no només van ser un espai de formació: també han tingut la voluntat de crear i procurar espais de pregaria i comunió entre els participants: es va fer una pregària multitudinària el primer vespre, amb l’assistència de Mons. Vives, i el dissabte, en el res de Vespres es va comptar amb Mons. Taltavull. La Missa solemne el diumenge 26 a Meritxell, concelebrada pels dos bisbes i els sacerdots participants en les Jornades es preveu que sigui l’acte de cloenda. Es portarà a terme a les 10:00.

A les jornades han participat delegacions de catequistes de totes les diòcesis, encapçalades pels respectius delegats de catequesi: unes 350 persones.

Veure àlbum de fotos

img 0725img 0739img 0768img 0805