Reunió dels Bisbes de la Conferència Episcopal Tarraconense a Salardú (Vall d’Aran)

Els dies 8, 9 i 10 de juliol, els Bisbes de Catalunya han estat reunits a Salardú, a la Vall d’Aran i Bisbat d’Urgell, presidits per l’Arquebisbe metropolità de Tarragona, i hi ha participat l’Arquebisbe d’Urgell com a membre i Secretari.

Aquest és el Comunicat final de la reunió:

Els dies 8, 9 i 10 de juliol de 2014 ha tingut lloc la reunió n. 211 de la Conferència Episcopal Tarraconense (CET), a Salardú (Vall d’Aran), del bisbat d’Urgell. La reunió ha estat presidida per Mons. Jaume Pujol Balcells, arquebisbe de Tarragona, i hi han assistit tots els seus membres, llevat dels bisbes de Girona i Vic.
1. Els bisbes han aprovat la revisió del segon, tercer i quart volum de la Litúrgia de les Hores en llengua catalana. El text revisat l’han presentat Mons. Joan Enric Vives, president de la Comissió Interdiocesana de Litúrgia (CIL), i Mn. Joan Baburés, delegat de Litúrgia de Girona i coordinador de la CIL; en ell hi han treballat també els altres delegats de Litúrgia de les diòcesis catalanes, així com diversos experts. Ara cal que la Santa Seu doni la seva aprovació als textos

2. Mons. Sebastià Taltavull, president del Secretariat Interdicesà de Catequesi (SIC), ha presentat als bisbes els treballs per a la publicació en català del Catecisme «Testimonis del Senyor», preparat especialment per als infants i adolescents que ja han realitzat els dos primers anys de catequesi.
Així mateix, els bisbes han nomenat nou director del Secretariat Interdiocesà de Catequesi a Mn. Joan Maria Amich i Raurich, prevere del bisbat de Girona, en substitució de la Sra. Montserrat Oriol, que durant molts anys ha realitzat un excel·lent treball en aquesta institució, que proporciona ajut eficaç a les diòcesis en el camp de la catequesi. Els bisbes agraeixen a la Sra. Oriol la seva constant i entregada dedicació a la catequesi.

3. Els bisbes han expressat la seva preocupació pel projecte de llei que s’està tramitant al Parlament de Catalunya, amb el títol «Llei de Drets de les Persones Gais, Lesbianes, Bisexuals i Transsexuals i per a l’eradicació de l’homofòbia, la lesbofòbia i la transfòbia». Tot i reconeixent la necessitat d’eradicar qualsevol tipus de discriminació per raó de sexe, raça, religió, creences i condicions físiques o psíquiques, els bisbes consideren aquest projecte molt desencertat, tal com està redactat, per les greus conseqüències que pot tenir en l’exercici dels drets humans de la llibertat religiosa, de pensament i de consciència dels ciutadans de Catalunya.

4. Els bisbes han rebut el president i el secretari de la Unió de Religiosos de Catalunya (URC), P. Màxim Muñoz, claretià, i Gmà. Lluís Serra, marista, respectivament, que els han presentat el programa de l’Any de la Vida Consagrada, convocat pel papa Francesc, que començarà el proper 30 de novembre de 2014 i serà clausurat el 2 de febrer de 2016, Jornada Mundial de la Vida Consagrada. Els responsables de la URC han explicat als bisbes els objectius generals d’aquest Any, així com també les activitats previstes a Catalunya. Els bisbes han acollit amb goig les propostes que els han formulat, alhora que desitgen que aquest Any ajudi a la renovació de la Vida Consagrada a casa nostra.

5. Els bisbes han fet un repàs de diversos àmbits del treball pastoral a la CET: la pastoral de joventut, especialment després de la celebració de l’Aplec de l’Esperit 2014 a Banyoles, que han valorat molt positivament; la transmissió de la fe a la família i el seu compromís evangelitzador, en aquest temps de preparació dels dos Sínodes de Bisbes sobre la Família que el papa Francesc ha convocat a la tardor del 2014 i al 2015; l’ensenyament de la religió a l’escola; i l’apostolat seglar. En aquest darrer àmbit, els bisbes han rebut també la visita d’un grup de laics que els han informat sobre el projecte d’un Congrés de Laïcat a Catalunya, per a l’octubre de 2015. Els bisbes han rebut amb interès les informacions i els han animat a continuar treballant, enfortint els llaços amb els responsables de l’apostolat seglar de les diòcesis de la Tarraconense.

6. El Cardenal Lluís Martínez Sistach ha informat els bisbes dels passos que s’estan fent per tal que ben aviat s’erigeixi a Barcelona una Facultat Eclesiàstica d’Història, Arqueologia i Arts cristianes. Es tracta d’un il·lusionant projecte que cobrirà un espai molt important en l’àmbit de la docència superior de la història de l’Església, l’arqueologia i l’art a Catalunya.

7. En el transcurs de la reunió, el Síndic de la Vall d’Aran, Magnf. Sr. Carlos Barrera, acompanyat d’altres consellers, s’han desplaçat a Salardú per saludar els membres de la CET, amb qui han comentat la situació que es viu a la Vall d’Aran, un any després de les devastadores inundacions que va sofrir el territori. Els bisbes s’han interessat per la recuperació econòmica i material i han felicitat el Síndic pel treball de rehabilitació que les autoritats de la Vall han impulsat i els aranesos han portat a terme.

cet211 5cet211 3cet211 11