Cloenda del Curs de l’Escola Diocesana de Formació Permanent a Balaguer

Cloenda del Curs de l’Escola Diocesana de Formació Permanent a BalaguerDissabte dia 1 de juny va tenir lloc a la Casa d’Espiritualitat del Sant Crist de Balaguer la darrera trobada i la clausura de l’Escola Diocesana de Formació Permanent de la Diòcesi d’Urgell, a càrrec de l’Arquebisbe Joan-Enric Vives acompanyat pel Director de l’Escola Mn. Antoni Elvira.

Va presidir el rés de Laudes de l’inici de la Trobada, les dues lliçons de teologia que ell mateix va impartir, i la posterior celebració eucarística de clausura a la Capella de la Casa d’Espiritualitat. A la tarda havent dinat va tenir lloc una revisió i aportació de suggeriments per al proper curs, que ja serà el tercer any.

L’Arquebisbe va impartir la darrera lliçó de Teologia sobre “Crec en la resurrecció dels morts i la vida eterna”, i va repartir l’esquema següent:

Crec en la resurrecció dels morts i la vida perdurable

Escola de Formació Permanent del Bisbat d’Urgell

Text clau: 1 Cor 15
El Credo cristià culmina en la proclamació de la resurrecció dels morts a la fi dels temps i en la vida eterna.
Element essencial dela fe cristiana (1 Co 15,12…)

1.- La Resurrecció de Crist i la nostra
• Revelació progressiva de la resurrecció
Què és ressuscitar? (CEC 997) Com serà? Ultrapassa la nostra imaginació i
el nostre enteniment. Com l’eucaristia (St. Ireneu) pa i Cos de Crist; cos
incorruptible
• Ressuscitats amb el Crist, pel baptisme.

2.- Morir en el Crist Jesús
• La mort com a enigma (GS 18). Amb la mort s’experimenta una separació real.
• Conseqüència del pecat (Gn 2,17 ; Sav 1,13; Rm 5,12; 6,23): l’home tenia una naturalesa mortal però Déu el destinava a no morir; pel pecat va morir.
• Sentit de la mort cristiana: litúrgia cristiana; bona mort a demanar; pelegrinatge; no és el tot viure a qualsevol preu; màrtirs;
o Recordem una eucaristia exequial; lex orandi, lex credendi
o “Si morim amb Ell, amb Ell també viurem” (2Tim 2,11)

3.- Crec en la vida perdurable
• El judici particular: “Al capvespre de la vida t’examinaran d’amor” (St. Joan de la Creu, Dichos 64)
• El cel: és viure per sempre amb Crist; “ser amb Crist” (Jo 14,3), veure’l tal com és (1Jo 3,2); cara a cara (Ap 22,4); contemplar Déu; visió beatífica;
• El purgatori o la purificació final els elegits; els imperfectament purificats són puirificats posteriorment; pregària pels difunts (2Mac 12,46); litúrgia;
• L’infern: és la separació definitiva i eterna de Crist; estat d’autoexclusió definitiva de Déu i dels benaurats; cal elegir lliurement estimar Déu eternament; o no refusar (Mt 25,31-46). Crida a la responsabilitat en la utilització de la llibertat i crida a la conversió.

Déu no predestina ningú a caure a l’infern (DS 397; 1567); “Déu no vol que ningú es perdi sinó que tothom arribi a convertir-se” (2Pe 3,9) llegir CEC 1037.
• El judici final.- La resurrecció de tots, “justos i injustos” (Ac 24,15) precedirà el judici final; tots compareixeran; la justícia de Déu triomfa i el seu amor és més fort que la mort (Ct 8,6);
• L’esperança del cel nou i la terra nova: A la fi dels temps, el Regne de Déu arribarà ala seva plenitud

4.- Alguns temes:
• Cremació; Reencarnació; Morts i mèdiums; cossos deformes;
• Afirmem la nostra fe catòlica, amb joia i esperança

5.- Diàleg sobre el tractament de la mort a pel•lícules; exorcismes; foc iinfern; artistes; música; arts…