Pasqua del malalt a la Llar Sta. Anna del Castell del Remei

Uns dos-cents voluntaris, professionals de la salut i membres de l’Hospitalitat de Lourdes es van aplegar dissabte 16 de maig a la Llar Santa Anna dels Germans Franciscans de Creu Blanca, al Castell del Remei, per participar en la Pasqua diocesana del Malalt organitzada per la Delegació de Pastoral de la Salut de la diòcesi.

A l’acte, presidit pel Bisbe Joan-Enric, hi van assistir també, a més de la Delegada diocesana, Gna. Montserrat Font, religiosa de la Sda. Família d’Urgell, el Vicari general, Mn. Joan Pujol, el Secretari general i Consiliari de l’Hospitalitat de Lourdes, Mn. Ignasi Navarri, el Rector de la Parròquia Mn. Uriel Álvarez i diversos preveres vinculats a la pastoral de la salut. Hi havia també malalts, avis, personal sanitari i voluntaris de tots els arxiprestats del bisbat.

La jornada va començar amb una conferència sobre “Eucaristia i pastoral de la salut” a càrrec de Mn. Ramon Prat i Pons, professor de Teologia pastoral a la Facultat de Teologia de Catalunya, a l’IREL, i Consiliari de la Delegació diocesana d’Apostolat Seglar del Bisbat de Lleida.

Mn. Prat va començar parlant de l’Esdeveniment Pasqual com a celebració de la mort i la resurrecció de Crist per distingir i precisar que el sentit de la Pasqua no és la memòria d’un fet llunyà, sinó la renovació permanent del compromís amb la Paraula de Jesucrist. És per aquest compromís i pel memorial ininterromput de la primera Eucaristia que Jesucrist va celebrar, que Mn. Prat assenyalà l’Eucaristia com a “entranya del cristianisme” i com a “font i cimal de la pastoral de la salut”. En l’acompanyament als malalts i a les seves famílies, als que pateixen malalties del cos però també als que pateixen malalties de l’esperit, es fa present el sentit de la caritat que emana de la fracció del pa en la celebració eucarística. Els equips de pastoral de la salut sempre són portadors, en la seva tasca de consol i assistència, del testimoniatge de la fe en Crist i del misteri de la seva resurrecció substanciat en l’Eucaristia i l’amor vers els altres.

Mn. Ramon Prat es va referir també a l’actitud de caritat cristiana que cal tenir envers els malalts i les seves famílies, en la qual no té cabuda l’arrogància ni la vergonya: no es tracta d’imposar res als que pateixen, sinó de tenir una actitud de respecte, d’atenció a les seves necessitats i de transmetre’ls la idea que sempre, en tota circumstància, l’amor és més fort que la mort. En aquest sentit, va citar el cant XXIV de La pell de brau, de Salvador Espriu, i especialment el final del poema, quan diu:

“El desvalgut
i el qui sofreix
per sempre són
els teus únics senyors.
Excepte Déu,
que t’ha posat
dessota els peus
de tots.”

El significat del comiat de la celebració eucarística: “aneu-vos-en en pau”, va ocupar la darrera part de la intervenció de Mn. Prat, qui va recordar que aquestes paraules ens conviden a continuar la tasca evangelitzadora de l’Església, cadascú en el seu àmbit particular, donant testimoni de la nostra fe amb el propi exemple, perquè de la mateixa manera que tota persona té el dret d’expressar lliurement les seves conviccions, també els cristians tenen no tan sols el dret a manifestar la seva fe, sinó també la missió de dur la Paraula de Jesucrist arreu del món.

Sobre aquest punt també va parlar Mons. Vives a l’homilia de l’Eucaristia que va presidir tot just després de la conferència, concelebrada amb tots els preveres presents a la jornada i amb la presència destacada dels Germans Franciscans de Creu Blanca. El Bisbe d’Urgell va animar els membres de la Delegació i tots els voluntaris a fer com Sant Pau en el seu segon viatge, quan va escoltar la crida del primer europeu perquè els portés la Paraula de Crist fins als límits de la terra coneguda aleshores (crida que va complir amb la seva arribada a Tàrraco en els última anys de la seva vida). De la mateixa manera, els cristians han de ser portadors arreu de la joia de la seva fe, malgrat de vegades el camí no sigui fàcil. I, en aquest sentit, es va referir especialment al gran bé que ha estat el recent viatge del Sant Pare a Terra Santa per als habitants dels països que ha visitat.

Un dinar de germanor i la posterior visita a l’església del Castell del Remei, amb una pregària a Maria en aquest mes de maig, i a l’estany d’Ivars d’Urgell van cloure la joiosa jornada.

img_6068img_6069img_6039img_6042img_6041img_6061