Neix Catalonia Sacra, un projecte de dinamització turística del patrimoni cultural de l’Església a Catalunya

Mons. Joan Pujol, Cardenal Sistach i Mons. Francesc Pardo presenten Catalonia Sacra

El dia 19 de juliol va tenir lloc, a la basílica de Santa Maria del Mar, a Barcelona, la presentació pública de Catalonia Sacra, una iniciativa dels bisbes de la Conferència Episcopal Tarraconense (CET), a proposta dels delegats del Secretariat Interdiocesà de Conservació i Promoció de l’Art Sagrat (SICPAS), per a donar a conèixer i facilitar l’accés a bona part del patrimoni arquitectònic i artístic vinculat a l’Església Catòlica, a més de tres-centes esglésies (catedrals, basíliques, monestirs, esglésies o ermites) de les deu diòcesis catalanes.

L’acte va ser presidit pel cardenal Lluís Martínez Sistach, arquebisbe de Barcelona, i per Mons. Jaume Pujol, arquebisbe de Tarragona i president de la CET, acompanyats en la mesa per Mons. Francesc Pardo, bisbe de Girona i president del SICPAS, el Dr. Jordi Bonet, arquitecte director de les obres de la Sagrada Família i el Sr. Dani Font, membre del SICPAS i responsable de l’Albergueria de Vic, entitat gestora de Catalonia Sacra. Van assistir a l’acte Mons. Joan-Enric Vives, arquebisbe-bisbe d’Urgell i secretari de la CET, Mons. Agustí Cortés, bisbe de Sant Feliu de Llobregat, Mons. Joan Piris, bisbe de Lleida i Mons. Salvador Cristau, bisbe auxiliar de Terrassa, així com els directors generals d’Afers Religiosos i de Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya, Sr. Xavier Puigdollers i Sr. Joan Pluma. Hi va assistir també un nombrós públic.

El Sr. Cardenal va donar la benvinguda als assistents, i va remarcar que cal conèixer, conservar i valorar les arrels cristianes, la feina feta a totes les diòcesis i la història del nostre país, on trobem riquíssimes manifestacions artístiques. El Sr. Cardenal també va posar en relleu l’esforç que han realitzat i estan realitzant els bisbes i delegats de Patrimoni al servei dels diocesans i dels turistes i va remarcar que un dels reptes de la nova evangelització és conèixer els continguts de la fe, i Catalonia Sacra hi pot ajudar.

Per part seva, el Dr. Jordi Bonet va fer referència a la importància del patrimoni de l’Església a Catalunya en el conjunt cultural de Catalunya i la seva història. Va expressar que el patrimoni exerceix un diàleg entre cultura i fe i ensenya a través de la pedra els misteris de la fe cristiana.

Es va projectar un audiovisual d’imatges escollides del patrimoni cultural de les deu diòcesis catalanes i, tot seguit, Mons. Pardo va exposar els objectius del projecte: ajudar a descobrir els perquès d’aquest patrimoni, descobrir com Jesucrist també s’ha fet art, que ben contemplat i explicat pot fer descobrir la Paraula; adonar-se de les arrels cristianes de Catalunya; valorar el treball de l’Església per mantenir el patrimoni, fomentar la necessitat de conservar i divulgar el patrimoni cultural, elaborar una oferta turística pròpia, coordinada amb les ofertes ja existents i aconseguir que la pàgina web www.cataloniasacra.cat sigui l’altaveu del patrimoni cultural de l’Església catalana i les seves activitats. Mons. Pardo va expressar que aquest patrimoni, que representa una alta proporció de la riquesa patrimonial del territori català, és el resultat de 2.000 anys de vinculació entre el cristianisme, la cultura i la identitat i espiritualitat del país, i va agrair a la Direcció General de Patrimoni de la Generalitat i a la Facultat de Turisme de la Universitat de Girona la seva col•laboració.

El Sr. Dani Font va exposar els eixos de treball de Catalonia Sacra, les propostes d’activitat, la pàgina web. El projecte té diversos eixos. El primer convida a visitar les deu catedrals que hi ha a Catalunya. El projecte proposa visites, dirigides per cada Capítol de Canonges, per entendre la realitat litúrgica i artística del monument, en la seva majoria obres fonamentals del patrimoni cultural català. El segon eix convida a seguir rutes diocesanes, dins de cada un dels Bisbats. Cada Bisbat ha ofert quatre o cinc rutes dins del seu territori de manera que ofereixin un panorama complet de la realitat del seu patrimoni cultural. El tercer eix convidarà a fer rutes globals a través de tot el territori.

A partir de la tardor, Catalonia Sacra facilitarà la visita al patrimoni ja sigui consultant a la pàg.web la informació bàsica o demanant visites guiades per a grups o en les activitats guiades que s’aniran proposant anualment.

Finalment, Mons. Jaume Pujol va expressar que des de sempre l’Església ha mostrat interès pel patrimoni, que la cultura catalana està amarada de cristianisme i va manifestar el desig que aquesta iniciativa enriqueixi la cultura col•lectiva i ajudi les noves generacions a viure la transcendència, la finalitat última de la vida humana.