Reunió del Consell Pastoral diocesà a Balaguer

Dissabte dia 18 de març i sota la presidència dels Vicaris Generals i Episcopal d’Urgell i del Secretari del Consell, Sr. Adolf Tugues, va tenir lloc la sessió ordinària del Consell pastoral diocesà d’Urgell.

El tema central de la reunió fou la presentació del treball que les Càritas diocesanes de Catalunya han dut a terme per a respondre a la crisi dels refugiats amb una ponència a càrrec de la Sra. Carme Borbonés, nova membre del Consell Pastoral diocesà d’Urgell i exPresidenta de Càritas Catalunya. La Sra. Borbonés va analitzar les principals actuacions de l’Església per respondre al drama dels refugiats que arriben a les “portes” d’Europa. El Papa Francesc, el 6 setembre de 2015, va fer “una crida” a cada Parròquia d’Europa perquè fos capaç d’acollir una família refugiada i va demanar als Bisbes que les  Diòcesis donessin suport a aquesta proposta. Aquesta crida va ser acollida pels Bisbes de Catalunya que van crear una servei-comissió ad hoc per atendre a les persones immigrades i/o en situació irregular. Posteriorment i davant la situació “enquistada” per la inacció i les deficients polítiques dels països de la UE, els Bisbes de Catalunya varen emetre una “Nota sobre l’acollida al refugiats” (31 de març de 2016). En ella testimoniaven la seva solidaritat amb les persones afectades per aquest drama, alhora que feien denúncia de les males praxis que envoltaven aquest èxode: la manca d’eficàcia dels responsables governamentals en l’aplicació de les lleis internacionals i l’augment d’insolidaritat entre grups de la ciutadania. Des de Càritas s’han organitzat campanyes per la recollida de fons que són enviats a les Càritas germanes, tant a les dels països afectats pels conflictes bèl·lics i les persecucions (Síria, Iraq), com també per ajudar a enfortir la resposta dels països en trànsit (Grècia, Macedònia, Sèrbia, Hongria, Bulgària, Croàcia…). A més a més, en l’àmbit eclesial s’han organitzat campanyes de sensibilització (pròpies i compartides amb altres entitats) i Jornades de reflexió i de pregària. També s’ha participat en actes públics de denúncia i de testimoni humanitari. La Sra. Borbonés va subratllar com els processos d’integració són llargs i complexos, per tal de fer-ho adequadament, cal compartir experiències, recursos, i sobretot, és imprescindible un procés formatiu continuat que garanteixi la coherència i l’eficàcia de les accions desenvolupades.

A continuació el Vicari General Mn. Ignasi Navarri va presentar al Consell una síntesi estadística de l’atenció pastoral dels preveres a les Parròquies del Bisbat i una nova iniciativa que el Bisbat està engegant que és fonamenta en la formació dels laics perquè puguin presidir celebracions litúrgiques en espera de prevere en pobles petits als quals la presència del prevere ja no es pot assegurar setmanalment . Es tracta de subratllar la importància dels laics en les parròquies, segons la demanda del Concili Vaticà II. Un laïcat que es formarà mensualment en una “escola de formació per a laics” que vol ser un complement a l’Escola diocesana de formació permanent del Bisbat que ja fa 6 anys que funciona.

També Mn. Ignasi Navarri informà sobre la 3a Jornada diocesana d’Urgell que tindrà lloc el dissabte dia 10 de juny i que vol ser una diada per mostrar l’alegria de de la fe i del ser cristià i de la vitalitat de l’Església d’Urgell, que amb les seves llums i ombres, vol fer realitat humilment la crida del Papa Francesc a ser una Església en sortida que està a prop dels més necessitats. En complir-se la meitat dels 4 anys marcats per les prioritats pastorals donades pel Sr. Arquebisbe (2014-2018) la jornada vol ser un estímul a aprofundir-les i a reconèixer els objectius complerts i els que encara manquen. També, vol ser un dia per a preparar el pròxim Sínode de Bisbes sobre “els joves, la fe i el discerniment vocacional” precisament enguany que s’escauen els 40 anys de l’inici del treball amb joventut per part de la delegació del Bisbat d’Urgell.

Finalment Mn. Antoni Elvira, Vicari Episcopal, informà sobre la trobada interdiocesana de famílies del proper diumenge 26 de març a la Sagrada Família on hi participaren unes 230 persones del Bisbat d’Urgell i sobre el recés per a laics presidit pel Sr. Arquebisbe que tindrà lloc a la Casa d’espiritualitat del Sant Crist de Balaguer el cap de setmana del 31 de març al 2 d’abril.  També el secretari adjunt del Consell, Sr. Xavier Coma, sobre la celebració de la Trocajove, una trobada dels esplais de Catalunya, que aquest any es durà a terme al Bisbat d’Urgell, a Agramunt, el proper dia 25 de març.