Reunió conjunta dels Arxiprestos i el Consell Presbiteral d’Urgell

El dia 23 de novembre va tenir lloc la reunió telemàtica conjunta dels Arxiprestos i el Consell Presbiteral d’Urgell presidida per l’Arquebisbe Joan-Enric. Després de la pregària de l’Hora Menor, Mons. Vives va informar de les darreres notícies de la Diòcesi des de la darrera reunió que havia estat al mes de juny. En concret, va encomanar l’ànima dels preveres traspassats des de la darrera reunió, Mn. Manuel Pal i Mn. Josep M. Ricart, i va encomanar ben especialment els malalts i totes les víctimes de la pandèmia. Va informar sobre l’estat de salut d’alguns preveres i va tenir un record especial per les residències d’avis que al llarg de tota la geografia del Bisbat estan tenint aquests dies brots de la pandèmia. També va informar que en aquell dia els seminaristes que conformen el Seminari Major Interdiocesà (SMI) retornaven a Barcelona per seguir les classes telemàticament però fent convivència, junts al Seminari.

A continuació es va iniciar la reflexió per part dels Consellers i Arxiprestos del tema principal de la reunió que fou la resposta de l’Església d’Urgell davant la pandèmia i els elements a millorar.

Mn. David Codina va presentar un breu resum de les diverses mesures adoptades des de l’esclat de la pandèmia al mes de març i en el moment actual, i es va iniciar una roda d’intervencions de tots els Arxiprestos i altres Consellers que van anar desgranant com havien viscut als diferents Arxiprestats i parròquies els mesos de confinament pel que fa a la celebració de l’Eucaristia diària i dominical, les exèquies, els funerals, les primeres comunions, les confirmacions i el sagrament del perdó. Es va constatar a nivell general com les esglésies s’han mantingut obertes malgrat la dispensa del precepte dominical i com els fidels han trobat en l’Església urgellenca acollida i disponibilitat malgrat les dificultats pròpies dels temps actuals. Durant l’estiu, quan la pandèmia estava més controlada, es van poder celebrar les primeres comunions i les Confirmacions sempre d’acord amb les famílies.

Mn. Antoni Elvira, Vicari episcopal i Delegat de catequesi va presentar les orientacions de cara a la catequesi insistint en com l’opció presa al Bisbat d’Urgell ha estat mantenir-la i no suprimir-la, allà on ha estat possible, fent-la al temple parroquial o en sales grans, abreujant-ne la durada, mirem de mantenir-la presencial i fomentant la trobada dels infants i famílies amb la comunitat parroquial en la Missa dominical. Des de la delegació diocesana s’han fet arribar als preveres uns materials d’ajuda perquè puguin ser utilitzats en l’etapa més dura del confinament. Els Arxiprestos i Consellers van exposar la situació que havien viscut les parròquies i van sol·licitar que la Delegació continués treballant i oferint elements de suport per als catequistes i les famílies.

Mn. Jaume Mayoral, Delegat episcopal de Càritas Diocesana d’ Urgell i la Sra. Marta Fortuny, Coordinadora, van presentar als Arxiprestos i Consellers el treball que la institució d’ajuda eclesial ha portat a terme des de l’esclat de la pandèmia al mes de març i que fins al mes d’octubre ha permès prestar ajuda a 616 famílies de tota la geografia del Bisbat amb uns 230.000 euros invertits en ajudes socials en alimentació, habitatge, subministraments, salut, ajudes escolars, roba i mobiliari. La Sra. Fortuny va insistir com s’ha optat per dignificar el tema de les ajudes d’alimentació mitjançant targetes de compra d’aliments (i no en espècies) per tal que els usuaris puguin fer les seves compres amb tota normalitat fent-se autorresponsables de la gestió dels recursos. Al Centre Especial de Treball (CET) de Càritas Diocesana hi ha ara 8 treballadors amb discapacitat i a l’empresa d’inserció n’hi ha actualment 6. Mn. Jaume Mayoral va presentar la campanya de Nadal d’enguany de Càritas que porta per lema “Bon Nadal. Però per a tothom”.  El Sr. Arquebisbe i els Consellers i Arxiprestos van tenir paraules d’agraïment per tots els voluntaris de Càritas i pel seu treball en aquesta pandèmia i la Sra. Fortuny va voler també agrair als preveres el gest solidari que han portat a terme donant mensualment una aportació del seu sou des de juny a desembre.

Finalment els Arxiprestos i Consellers van rebre informació sobre altres qüestions com la renovació dels Delegats diocesans i del Consell d’Assumptes econòmics o l’elecció del Nou Degà del Capítol de Canonges, Mn. Benigne Marquès. També sobre el Dia del Seminari que es durà a terme enguany excepcionalment el dia 8 de desembre.

La reunió va acabar tractant diverses qüestions d’interès com la planificació del recés de Nadal per als preveres i diaques el proper dilluns dia 21 de desembre que es farà de forma telemàtica d’11 a 12h o la tanda d’exercicis espirituals del mes de febrer/març que també es farà de forma online amb una sèrie breu de reflexions. Finalment, els preveres van programar la formació permanent per Arxiprestats que anualment imparteix el Dr. Francesc Torralba i que enguany s’haurà d’adaptar durant la Quaresma a les necessitats de la pandèmia.

Una pregària final va cloure la reunió que va ser molt apreciada perquè va permetre als preveres expressar-se i comentar les dificultats i joies pastorals que l’actual situació comporta per als ministres de l’Església a qui l’Arquebisbe Joan-Enric va agrair el seu lliurament i entrega i va demanar perseverar en el servei pastoral de les comunitats parroquials d’una forma nova i creativa per vèncer les dificultats però sense renunciar mai a la triple missió de l’anunci de l’Evangeli, la caritat i la celebració de la fe.