Mn. Blai Fortuny i Feliu descansa en la Pau de Crist

El dia 5 de gener va morir a Andorra la Vella Mn. Blai Fortuny i Feliu, als 90 anys d’edat, i 67 de ministeri presbiteral. La Missa exequial va tenir lloc el dissabte dia 6 de gener a les 16 h. a l’església de St. Esteve d’Andorra la Vella, presidida per l’Arquebisbe d’Urgell i Copríncep, i concelebrada per nombrosos preveres, entre ells el seu germà Mn. Bonifaci Fortuny i l’actual Arxiprest Mn. Ramon Sàrries. Posteriorment el seu cos fou portat a enterrar al cementiri de l’església d’Escaldes-Engordany, on reposa la seva mare.

A la seva homilia l’Arquebisbe Joan-Enric glossà les lectures proclamades en la festa de l’Epifania del Senyor exhortant els fidels a cercar com els pastors i els mags la persona de Crist, el Salvador amb humilitat i recerca de la veritat. I destacà que calia saber agrair els estels i testimonis de fe que Déu ens posa al camí de la vida, que hem trobat i que ens han ajudat al llarg de la nostra vida. Un d’aquests testimonis fou Mn. Blai Fortuny a qui el Copríncep episcopal agraí el seu consell i companyia en els seus inicis com a Bisbe d’Urgell i que es mostrà sempre com un pastor servidor dels seus germans al llarg dels seus molts anys de ministeri sacerdotal a diversos pobles i, ben especialment, al Principat d’Andorra, primer Escaldes i després a Andorra la Vella. També cità Josep M. de Sagarra amb el seu conegut “Poema de Nadal” quan suggereix la imatge del camí per a entendre la vida, un camí que ha de ser fet d’humilitat i de bona voluntat, com el camí de Betlem.

Destaquem aquests trets de la vida de Mn. Blai Fortuny, que foren llegits per l’Arxiprest de les Valls d’Andorra Mn. Sàrries a l’inici de la celebració:

Mn. Blai Fortuny i Feliu va néixer a Tremp, el dia 3 de febrer de 1927. Cursà els estudis de Filosofia i de Teologia al Seminari Diocesà d´Urgell, i fou ordenat de prevere el 18 de juny de 1950.

Estrenà el seu sacerdoci com a Vicari de la Parròquia de la Mare de Déu Assumpta de Ribes de Freser i, al cap d’un any, el 1951 fou nomenat Vicari de la Parròquia de Sta. Maria de Puigcerdà, a la Cerdanya.

Al cap de dos anys el Sr. Bisbe el nomenà Ecònom de la Parròquia d’Asnurri i Encarregat d’Ars, Civís i Arcavell. I el 1956 fou nomenat Ecònom de Preixens i Encarregat de Pradell i al cap de pocs mesos també se’l fa encarregat de Butsènit i de Les Ventoses.

L’any 1959 fou nomenat Regent de la Parròquia de St. Andreu d’Ivars d’Urgell, servei pastoral que desenvoluparà durant 10 anys. I des del 1967 també fou Consiliari Diocesà de les branques adultes de l’Acció Catòlica.

L’any 1969 començaran els llargs anys de servei pastoral de Mn. Blai al Principat d’Andorra, quan el Sr. Bisbe li confià ser Beneficiari encarregat de la zona d’Escaldes-Engordany, llavors encara Parròquia d’Andorra la Vella. Sens dubte el seu criteri i la seva orientació van servir de molt perquè al cap de 9 anys, l’any 1978, el Copríncep Joan Martí i Alanis, erigís canònicament la Parròquia de Sant Pere Màrtir d’Escaldes-Engordany del Principat d’Andorra.

Mn. Blai  passa a ser-ne el primer Ecònom i Rector, i aquest ministeri l’exercirà durant 12 anys fins al juliol de 1990 quan el Sr. Bisbe el nomenà Rector de la Parròquia de St. Esteve d’Andorra la Vella i Arxiprest de les Valls d’Andorra. En total 30 anys de servei pastoral actiu en primera línia al Principat d’Andorra fins que l’any 1999 li fou acceptada la jubilació canònica i continuà residint a Andorra la Vella sempre ben atès per la seva fidel serventa Sra. Maria Riu.

El dia 5 de gener de 2018 s’ha adormit en la Pau del Senyor, a casa seva. Que el Senyor que va venir al món per salvar-nos i donar-nos vida eterna l’aculli bondadós al seu Regne, i pugui viure per sempre més a la Casa del Senyor!