Celebració de la Festa del Beat Mn. Josep Tàpies i companys, preveres, màrtirs.

L’arxiu parroquial de Ponts i més concretament al tom II de Baptismes, foli 292, número 11 hi ha l’anotació del bateig de Josep, Pere, Pau Tàpies Sirvant que va tenir lloc el 15 de març de 1869 a l’església parroquial de Santa Maria de Ponts. En aquesta mateixa església ha tingut lloc aquest diumenge 13 d’agost i en les diferents misses dominicals el record i la pregària en record d’aquest pontsicà que va morir afusellat a les portes del cementiri de Salàs del Pallars, amb un grup de sis companys preveres de la diòcesi urgel·litana i que servien ministerialment a La Pobla de Segur i poblets veïns, era el 13 d’agost de 1936 i acabava d’esclatar la Guerra Civil espanyola. El Papa Benet XVI els va declara beats en una cerimònia a Sant Pere de Roma el 29 d’octubre de 2005, el mateix any que ell va ser elegit pontífex de l’Església.

La lectura de la partida de baptisme ens atansa la seva vinculació a la Vila de Ponts, en el sí d’una família amb moltes arrels pontsicanes, la família Tàpies. La mateixa partida recull la seva nissaga dels pares i els avis paterns i materns tots ells nascuts a Ponts. La casa familiar, la mateixa d’avui en dia, a tocar del temple parroquial, i serà aquí ho viurà i celebrarà els seus primers anys de fe cristiana, acompanyat dels seus pares i familiars.

Aquest 13 d’agost a les celebracions eucarístiques dominicals s’ha fet un record del beat mossèn Josep Tàpies i els seus companys màrtirs (Mn. Pasqual Araguàs, Mn. Silvestre Arnau, Mn. Josep Boher, Mn. Francesc Castells, Mn. Pere Martret i Mn. Josep-Joan Perot). Així a les homilies s’ha parlat del testimoni que van donar de perdó i d’amor en el moment del seu martiri, tot llegint un fragment del text que ens parla de Mn. Tàpies en el fulletó editat pel Bisbat “Els beats Josep Tàpies i sis companys sacerdotals màrtirs del Bisbat d’Urgell” (1). També s’ha venerat la relíquia del beats que va regalar a la Parròquia el Bisbat amb motiu de la seva beatificació i al final de l’eucaristia s’ha resat un parenostre a la capella que exposa el relleu dels beats màrtirs fills de Ponts -obra de l’artista català Josep Ricart Garriga- Mn. Josep Tàpies i també de l’altre beat pontsicà Mn. Josep Sala, tot demanat que cuidin i il·luminin la parròquia de Ponts i el nostre Bisbat d’Urgell.

(1): Aquests materials també ens hi poden ajudar:

La Carta Pastoral del Sr. Arquebisbe “Set sacerdots d’Urgell, màrtirs del Crist” (La Seu d’Urgell, 2005).

El llibre de Mn. Jesús Castells “Martirologi de l’Església d’Urgell 1936-1939” (La Seu d’Urgell, 1975). Les pàgines dedicades a Mn. Tàpies són de la 156-158.