Celebració de la festa de Presentació del Senyor

El dijous 2 de febrer es va celebrar a la diòcesi la festa de la Presentació del Senyor al temple.

Així és va fer present l’agraïment pel do de la Vida Consagrada, i també es va celebrar la festa del moviment catòlic de gent gran Vida Creixent.

A la Catedral de Santa Maria, la celebració fou presidida pel Consiliari de Vida Creixent, Mn. Manuel Pal, acompanyat pel Rector de la parròquia de Sant Ot i Degà de la Catedral, Mn. Xavier Parés, i per Mn. Evarist Vigatà. En la celebració, la coordinadora de Vida Creixent a la Seu d’Urgell Carmen Cerqueda, va llegir les pregàries i va fer un record especial pel fill de la Presidenta diocesana de Vida Creixent, M. Carme Ribes, mort els dies anteriors.

La celebració també va ser molt viscuda en moltes parròquies de la diòcesi: a Andorra la Vella, a l’església del Fener i a Sant Esteve, a Sant Julià de Lòria, a Puigcerdà, a Balaguer, a Ponts… en totes les celebracions, presidides pel respectiu rector, els grups de Vida Creixent s’hi van fer presents, així com els Consagrats i Consagrades de cada àrea.

La Jornada Mundial de la Vida Consagrada se celebra  des de l’any 1997 per iniciativa de sant Joan Pau II. Es un dia per mirar a la vida consagrada i a cadascun dels seus membres com un do de Déu a l’Església i la humanitat. El lema escollit per a aquest any és: «Testimonis de l’esperança i l’alegria». L’esperança i l’alegria són dues paraules que travessen els missatges del Papa Francesc a tota l’Església i especialment a la Vida Consagrada. El Sant Pare ens ho recorda des de la carta escrita a tots els consagrats titulada «Alegreu-vos», amb motiu de l’Any dedicat a la Vida Consagrada. El papa Francesc, en la carta apostòlica a tots els consagrats, proposava com a tercer objectiu  abraçar el futur amb esperança, i ens portava a la conclusió que l’esperança i l’alegria caminen juntes. Enguany, en el missatge del president de la Comissió Episcopal de Vida Consagrada, Mons. Vicente Jiménez, Arquebisbe de Saragossa, ens recorda que «avui calen persones consagrades que ens parlin de l’alegria, però d’una alegria profunda i veritable, que neix de l’oració. No es pot estar alegre si no es viu en la profunditat de l’oració».

També és un dia per celebrar una festa simbòlica per a la gent gran. El calendari litúrgic establert arran de la reforma del Vaticà II, considera la solemnitat de la Presentació com a festa del Senyor i,  sense renunciar a aquest caràcter fonamental de la festa, la pietat popular alimenta la devoció mariana i celebra a Maria, íntimament vinculada al protagonisme de Jesús, en aquest esdeveniment emblemàtic de la presentació en el Temple, pel qual Jesús es reconegut pels dos ancians  Simeó i Anna, (patrons de la nostra Vida Creixent), representants singulars del poble escollit. Aquesta festa havia estat importada d’Orient; és la celebració de la trobada amb el Senyor, de la seva presentació al temple i de la manifestació del dia quaranta després de Nadal.

D’altra banda, el caràcter tradicional de la Candelera, propera a la festa de Sant Blai, té una indubtable arrel popular i elements tradicionals de caràcter cultural i folklòric. Aquest dia, també alguns col·lectius professionals celebren la festa de la Mare de Déu de la Llum la seva patrona; el gremi dels treballadors del ram elèctric.