Assemblea de delegats diocesans de Mitjans de Comunicació Social a Roma

Del 29 al 31 de gener va tenir lloc a Roma les Jornades per als Delegats diocesans de Mitjans de Comunicació Social que anualment organitza la Comissió Episcopal de Mitjans de Comunicació social (CEMCS) de la Conferència Episcopal Espanyola.

Enguany el tema general de l’Assemblea fou “La veritat us farà lliures” (Jo 8,32). Notícies falses i periodisme de pau”. D’Urgell hi va participar la Delegada diocesana de mitjans, Sra. Cristina Orduña. Es va aprofundir en les anomenades “fake news”, noticies falses, com s’articulen i en què es basen, com es desenmascaren i es reconeixen… per acabar assenyalant la crida del Sant Pare Francesc a treballar per un periodisme de pau, que no cerca la confrontació permanent. Això és fonamental en la construcció d’una nova realitat, d’una societat que avançi cap a recerca de la causa real dels conflictes i que afavoreixi comprendre-la.

Aquesta Assemblea anual pretén que les delegacions diocesanes de MCS comparteixin experiències i tractin projectes conjunts pel seu treball pastoral. Per a fer-ho, es presenten diversos testimonis de projectes de comunicació de l’Església. Aquest any, a més a més, van aprofundir en la tasca de la Secretaria per a la Comunicació de la Santa Seu, amb un nou model d’integració i gestió unitària dels diversos mitjans. També durant les jornades es van tractar temes d’altre índole com les noves legislacions que entren en vigor sobre dades privades d’usuaris a internet i el treball d’alguns professionals periodistes, a través dels seus testimonis.

El dimecres dia 31 de gener els Delegats van iniciar la jornada celebrant l’Eucaristia a la Cripta de la Basílica de St. Pere del Vaticà que fou presidida pel Bisbe encarregat de la Comissió de Mitjans de la CEE, Mons. Ginés García Bertrán, i concelebrada per Mons. Salvador Giménez Valls, bisbe de Lleida, Mons. Joan Piris -emèrit de Lleida-, i els altres bisbes de la Comissió de Mitjans, així com per Mons. Joan-Enric Vives i Mons. Salvador Cristau, que es trobaven aquella setmana a Roma participant en el 4t Encontre amb els Directors Espirituals dels Seminaris d’Espanya.

Mons. Ginés García Bertrán, en la seva homilia, va encoratjar els assistents -tot fent referència a les vocacions sacerdotals- a deixar-se portar pels plans de Déu i a sentir la seva veu, tot obrint-se al que ens demana. També va parlar als comunicadors presents, animant-los en la cada vegada més delicada i complexa tasca de fer arribar el missatge evangèlic a la societat, sense desanimar-se per les notícies falses i cercant un periodisme de veritat i de pau, que construeixi ponts entre les persones.

En acabar, els participants es van dirigir a la Plaça de Sant Pere, on van poder assistir a l’audiència del Papa Francesc, que en la seva catequesi va parlar de la litúrgia de la Paraula, una part constitutiva de la celebració eucarística en la que -va dir- “ens reunim per escoltar el que Déu ha fet i vol fer per nosaltres. En la litúrgia de la Paraula les pàgines de la Bíblia deixen de ser un text escrit per ser paraula viva de Déu. Ell mateix parla i nosaltres l’escoltem, posant en pràctica el que ens diu.(…) De fet parlem de la litúrgia de la paraula com d’una taula que el Senyor disposa per alimentar la nostra vida espiritual, tant amb les lectres de l’Antic i el Nou Testament, com també del salm responsorial”.  Després de les seves paraules en castellà en la catequesi, el Papa va saludar els participants a l’Asssemblea  anual de Delegats Diocesans de Mitjans de Comunicació espanyols i els va convidar a “acollir cada dia l’aliment i la llum de la Paraula de Déu que ressona en la litúrgia, éssent capaços de posar-la en pràctica amb obres concretes. Que Déu els beneeixi, moltes gràcies”. Els delegats van respondre efusivament al seu encoratjament i, més tard, van poder tenir un encontre més proper, en el que el Sant Pare els va saludar i demanar que sempre treballessin amb la veritat.

A continuació tots junts van participar a la tradicional Audiència amb el Papa Francesc al Vaticà i els membres de l’Assemblea de delegats de MCS van conèixer la “Sala Stampa” del Vaticà.

{youtube}AN_aKhfi6c4{/youtube}