Aplec a la Col·legiata de Sant Pere de Ponts

L’1 de maig té lloc des de fa molts anys l’Aplec de Sant Pere, una celebració plena d’actes que durant tot el dia acompanyen als pontsicans i a moltes persones dels pobles veïns, com els de Gualter, que si fan presents, una organització que porta molta feina i que any darrera any organitzen els Amics de Sant Pere de Ponts. Així aquest divendres 1 de maig i primera hora del matí unes 300 persones, molts d’ells infants i adolescents, fan una marxa des de Ponts fins dalt a Sant Pere, abans han fet el gest de col·laborar amb Càritas Parroquial i els Serveis Socials de l’Ajuntament, enguany s’han recollit uns 400 kg de menjar i gairebé 200 euros, cal agrair aquest gest als organitzadors de l’activitat: el Centre Excursionista Pontsicà i el Patronat de l’Ajuntament. Una vegada feta la llarga caminada i a la plaça de la col·legiata s’ofereix un esplèndid esmorzar per refer forces i per poder comentar els bonics paisatges que hi ha tot pujant cap al turó del castell de Ponts.

Serà la campana «Maria» l’encarregada de recordar a la gent i als grups de famílies i amics que preparen la zona pels dinars, que tindrà lloc la missa d’acció de gràcies i record pels difunts del darrer any. Enguany un grup de xavals han estat els encarregats de fer brandar durant una bona estona la campana, ho han fet amb ganes i amb força. Poc a poc l’única nau de l’església s’ha omplert de fidels de totes les edats. La missa ha estat celebrada pel Rector de Ponts i concelebrada per mossèn Bonifaci Fortuny, amb l’assistència del President dels Amics de Sant Pere, Sr. Manuel Gabriel i de l’Alcalde de Ponts, Sr. Francisco Garcia, i altres representats d’entitats pontsicanes. Per solemnitzar la celebració la Coral Pontsicana ha acompanyat amb els seus cants les diferents parts de l’eucaristia i al final han ofert un petit concert que tots els assistents han agraït amb els seus generosos i repetits aplaudiments.

Al sortir de la missa com antuvi la gent en petites rotllanes han fet petar la xerrada fins l’hora del dinar, un dinar popular que per colles i famílies s’han instal·lat als voltants de la Col·legiata, per donar més facilitats hi hagut servei de bar i servei de càtering. Poc a poc tothom han anat a parar i compartir taula, en un dia de temperatures ben suaus que han ajudat a estar millor. I a mitjà tarda l’hora pels més petits amb un espectacle infantil del grup «La cremallera teatre» que ha fet riure a petits i grans; tampoc ha faltat el sorteig de tres lots ben complerts que s’han sortejat i que la venda de les tires han anat a ajudar a sufragar les despeses de la festa.

I darreres fotos de les colles, dels amics, de les famílies, recollida de taules, neteja de l’espai i poc a poc mentrestant el sol va baixant per l’horitzó del turó del castell la gent han anat retornat als seus pobles. Un any més la tradició popular i la devoció que fan l’aplec han regalat un dia familiar, celebratiu i festiu a molts convilatans.