Mn. Fermí Casal i Loan descansa en la Pau de Crist Ressuscitat

El dia 4 d’octubre a la tarda va morir a Barcelona Mn. FERMÍ CASAL i LOAN, als 86 anys d’edat, i 60 de ministeri presbiteral. Era canonge de la S.E. Catedral d’Urgell. Que al cel sigui! La Missa exequial va tenir lloc el dia 6 d’octubre a les 11 h a la Catedral Basílica de Santa Maria a La Seu d’Urgell, presidida pel Sr. Arquebisbe i concelebrada per nombrosos preveres i amb una gran assistència de fidels. Posteriorment el seu cos fou portat a enterrar al Cementiri de La Seu d’Urgell, en el lloc destinat als Canonges en l’esperança de la resurrecció de la carn i la vida perdurable.

Destaquem aquests trets de la vida de Mn. Fermí Casal, que foren llegits per l’Arxiprest i Degà del Capítol a l’inici de la celebració:

Mn. Fermí Casal i Loan va néixer a Pobellà (Vall Fosca), el dia 9 d’abril de 1929, i cursà els estudis de Filosofia i de Teologia al Seminari Diocesà d’Urgell. Fou ordenat de prevere a Roma el dia 8 de desembre de 1954, i a Roma obtingué la llicenciatura en Sagrada Teologia per la Pontifícia Universitat Gregoriana.

En tornar de Roma, l’any 1957, fou nomenat Professor d’oratòria i de psicologia experimental i psicologia general i ciències socials al Seminari Diocesà, combinant l’ensenyament amb el servei pastoral com a Ecònom d’Alàs. El curs següent 1958-1959 passa a ensenyar teologia fonamental al Seminari diocesà d’Urgell continuant com a encarregat d’Alàs i de Torres d’Alàs. L’any 1960 fou nomenat Prefecte del Seminari Menor i el 1964 Prefecte de Filosofia. El mateix any 1964 fou nomenat director del Secretariat catequètic diocesà d’Urgell càrrec que ocupà durant dos anys fins el 1966, quan fou nomenat membre del Consell de disciplina del Seminari i el 1967 el Sr. Bisbe li confià ser Vicerector del Seminari diocesà d’Urgell i Prefecte dels Teòlegs.

Un any després, el 1968, fou enviat de nou a Roma per ampliar els seus coneixements bíblics, i obtingué la llicència en Sagrada Escriptura pel Pontifici Institut Bíblic de Roma, l’any 1970.

En tornar al Bisbat el 1972 fou nomenat professor a la Facultat de Teologia de Barcelona i se’l nomenà Responsable de la delegació de la Doctrina i Formació permanent del clergat d’Urgell. Combinà la seva tasca docent amb la d’Ecònom d’Adrall i de la Parròquia d’Hortó durant dos anys, fins que cessa en aquests càrrecs per obtenir una nova llicenciatura en Filosofia i lletres el 1975.

El 1977 renova el càrrec com a Delegat Episcopal de Doctrina i formació permanent del Clergat d’Urgell, servei que exercirà durant molts anys.

El 1982 se li confià ser Ecònom de Calvinyà i el 1984 fou nomenat Rector d’Adrall i de la Parròquia d’Hortó, als quals l’any 1989 se li afegiria la parròquia del Pla de Sant Tirs essent-ne nomenat Rector. Seran uns pobles que servirà com a pastor, llargament i estimant-los molt, durant quasi 30 anys, fins l’any 2013.

El 1992 fou nomenat professor complementari del Claustre de professors del Seminari diocesà en l’assignatura de Teologia fonamental i Sagraments, i el 1997 fou designat capellà de la Comunitat de Religioses de la Companyia de Maria (Lestonnac) a La Seu d’Urgell.

L’any 2000 fou designat Canonge de la Santa Església Catedral de Santa Maria d’Urgell.

El dia 4 d’octubre de 2015 s’ha adormit en la Pau del Senyor a Barcelona. Que el Senyor l’aculli bondadós, i pugui contemplar eternament la faç de Déu!