Exèquies del Canonge penitencier d’Urgell M. I. Mn. Josep Mas i Bayés

A la S.E. Catedral Basílica de Sta. Maria d’Urgell, on era Canonge Penitencier, el dia 12 d’octubre van  ser celebrades les exèquies el M.I. Mn. Josep Mas i Bayés, que havia mort el dia 10 d’octubre a l’Hospital de La Seu d’Urgell. Tenia 87 anys, i des dels 28 que era Canonge de Sta. Maria d’Urgell. La missa fou presidida per l’Arquebisbe Joan-Enric, i hi participaren els Vicaris, els Canonges i molts preveres, i també concelebrà el Rector de la seva vila natal Sant Hilari Sacalm Mn. Carles M. Giol. Hi eren presents els seus nebots i renebots i molt fidels que volgueren acompanyar Mn. Josep Mas en l’últim adéu.

A l’inici de la celebració, el Degà del Capítol i Arxiprest, Mn. Xavier Parés, llegí aquesta nota que ressegueix els serveis que Mn. Josep ha exercit pastoralment:

“El Molt Il·lustre Senyor Canonge Mn. Josep Mas i Bayés va néixer a Sant Hilari Sacalm (Diòcesi de Vic) el dia 18 de gener de 1928, i cursà els estudis de Filosofia i de Teologia al Seminari de Vic. L’any 1949 es desplaçà a Roma on obtingué el títol de llicenciat en Sagrada Teologia per la Pontifícia Universitat Gregoriana i l’any 1955 el de llicenciat en Sagrada Escriptura pel Pontifici Institut Bíblic. Fou ordenat de prevere a Roma el 19 de març de 1953.

El 1956 es presentà a les oposicions i obtingué de ser Canonge Lectoral de la Catedral de Santa Maria d’Urgell i per això passà a ser incardinat a la nostra Església diocesana d’Urgell. El mateix 1956 fou nomenat professor de la Càtedra de Sagrada Escriptura i de Grec al Seminari diocesà d’Urgell.

L’any 1959 el Bisbe li confià de ser Censor d’ofici del Bisbat d’Urgell i el 1968 fou professor titular de Religió a l’Institut d’Ensenyament Mitjà d’Urgell.

També aquell any fou nomenat Jutge diocesà, ofici que dugué a terme durant llargs anys, fins el 2013. L’any 1969  se li encarregà la Delegació diocesana d’Ecumenisme.

L’any 1975 començà un llarg període dedicat al servei de l’ensenyament dels adolescents i joves en diversos Instituts d’Ensenyament Secundari : el 1975 obté la Càtedra de Geografia i Història a l’Institut de Puigcerdà. L’any 1977, fou traslladat com a Catedràtic de Geografia i Història a l’Institut de Sòria, i l’any 1979 obtingué la Càtedra d’aquestes mateixes matèries a l’Institut de La Seu d’Urgell, que exercí fins a la seva jubilació.

L’any 1990 fou nomenat Rector d’Anserall i al cap de dos anys, l’any 1992, el Bisbe li confià ser Capellà del Santuari de la Mare de Déu de Núria, Patrona de la Diòcesi d’Urgell on hi estigué durant cinc anys.

L’any 1997 retornà a La Seu ja que el Bisbe li encarregà l’important ofici de Canonge Penitencier de la Catedral d’Urgell i on col·laborà pastoralment de manera molt fidel a la Parròquia de Sant Ot de la ciutat, fins a la seva mort.

El dia 10 d’octubre de 2015 havent rebut els sagraments i la benedicció apostòlica ha descansat en la Pau del Senyor a La Seu d’Urgell aquest sacerdot bon intel·lectual, amic de tothom i sempre amb bon humor ple d’esperança.

Que el Senyor misericordiós l’aculli amb la seva bondat, i pugui contemplar eternament la faç de Déu!”

Al cel sigui!