Tots Sants i Visita Pastoral a La Massana (Principat d’Andorra) (1)

Diumenge dia 1 de novembre, coincidint amb la solemnitat litúrgica de Tots Sants, l’Arquebisbe d’Urgell i Copríncep d’Andorra, Mons. Joan-Enric Vives, va iniciar la Visita Pastoral a la Parròquia de St. Iscle i Sta. Victòria de La Massana (Principat d’Andorra). A la seva arribada a la Parròquia fou rebut pel Sr. Rector, Mn. Lluís Eduard Salinas, i junts s’adreçaren al cementiri de la Quera per dur a terme una pregària pels fidels difunts que allí hi reposen.

Posteriorment el Sr. Arquebisbe es traslladà fins a l’església parroquial de St. Iscle i Sta. Victòria on fou rebut pels Hbles. Srs. Cònsols, Sr. David Baró i Sr. Raül Ferré. Després d’atendre els mitjans de comunicació i de saludar els fidels que arribaren per participar de l’Eucaristia dominical, l’Arquebisbe s’adreçà al temple parroquial on presidí la solemne Eucaristia de Tots Sants on concelebraren el Rector de la Parròquia, Mn. Lluís Eduard Salinas i el P. Albano  Teixeira, que hi col·labora pastoralment en l’atenció als portuguesos allà presents en gran nombre, i Mn. David Codina, que actua de Secretari de la Visita pastoral..

El Rector de la Parròquia a l’inici de la missa agraí la presència de Mons. Vives i li donà la benvinguda en nom de tots els fidels. A l’homilia l’Arquebisbe explicà pedagògicament el sentit de la Visita Pastoral a través del bàcul que recorda als fidels que tenen Pastor, en Jesús el Bon Pastor i en el seu enviat, el bisbe, i la comunió de l’Església diocesana amb l’Església de Roma i amb el Papa. Mons. Vives subratllà que la Visita Pastoral és un moment de gràcia de Jesús i serveix perquè ell pugui conèixer la realitat de les parròquies així com també pugui acollir els suggeriments que els fidels li vulguin fer. Tot glossant les lectures proclamades en la festa litúrgica de Tots Sants animà els fidels a tenir grans ideals com són els de les Benaurances ja que l’ideal al qual tot cristià ha d’aspirar: la santedat. Fent servir l’exemple dels llums curts dels vehicles exhortà als fidels que no només ens podem quedar en les coses materials i finites d’aquesta vida, sinó que hem de tenir uns llums llargs, que són la vida dels sagraments i de la parròquia i uns llums llarguíssims: l’aspiració a les coses del cel, a la santedat personal i a viure eternament amb el Crist.

Al final de l’Eucaristia i després d’impartir la benedicció apostòlica a tots els fidels i a tots els habitants de la Parròquia de La Masana, especialment als malalts, Mons. Joan-Enric Vives es dirigí amb el Rector i un grup de fidels al cementiri nou on tingué lloc una pregària pels fidels difunts que allà hi reposen.

La Visita Pastoral prosseguí a la tarda d’aquell mateix diumenge amb la visita i pregària al cementiri de Sispony on l’Arquebisbe pogué saludar els fidels que s’hi havien reunit i interessar-se per les seves necessitats., i dirigí una pregària pels fidels difunts. Finalment, el Copríncep episcopal es dirigí al Quart de Pal on fou rebut pel Llevador del Quart, Sr. Jaume Picanyol i pels veïns del Quart. Junts pregaren al cementiri de Pal pels fidels difunts que allà hi reposen i per tots els fidels difunts, en especial, per aquells que no tenen ningú que els recordi. També fou acompanyat fins als lí its de la Parròquia per visitar Setúria i el camí cap a Tor.