250.000 alumnes catalans s’apunten a la classe de religió

El dimecres dia 11 d’abril es va presentar la campanya anual per promoure l’elecció de assignatura de Religió catòlica en una trobada amb periodistes al Gabinet d’Informació de l’Església a Catalunya.

L’arquebisbe de Tarragona i president de la Conferència Episcopal Tarraconense, Mons. Jaume Pujol, va destacar que “la religió és una de les grans qüestions de la societat i per això també ha d’estar present a l’escola”. L’arquebisbe va recordar que “és una assignatura voluntària i són els pares els qui tenen el dret sobre l’educació dels seus fills”. També va demanar “que es desmuntin els prejudicis” sobre aquesta assignatura perquè “no és cap privilegi de l’Església: és un bé per la societat i la ignorància religiosa és un problema per la societat”.

L’arquebisbe Pujol va detallar algunes aportacions que fa l’assignatura al creixement dels alumnes, com la d’oferir una “dimensió cultural i històrica: la classe de Religió no és només cultura religiosa, però també és cultura religiosa”. I “la persona no és lliure i no pot decidir si no coneix”.

Pere Micaló, director del Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament de la Religió a Catalunya (SIERC) i delegat diocesà d’Ensenyament de Girona, va presentar algunes dades sobre l’assignatura de Religió a Catalunya. Actualment a Catalunya, en l’etapa obligatòria dels centres públics, concertats i privats, hi ha almenys 250.000 alumnes que escullen Religió i 4.524 docents que imparteixen aquesta assignatura (podeu ampliar les dades en la nota adjunta). Aquestes dades mostren una tendència estable els darrers anys.

Una assignatura desconeguda

Micaló va explicar que “avui ens trobem amb una gran ignorància sobre la classe de Religió: tenim una generació d’alumnes per als quals l’assignatura és una perfecta desconeguda”. Alhora, en els centres públics un altre problema són “els centres en els que malgrat la demanda no hi ha dotació d’un professor” i els centres que no s’impliquen en presentar la proposta als pares.

En la presentació, Montserrat Claveras, professora de Religió a l’Institut Montserrat de Barcelona i doctora en Història de l’Art, va explicar la realitat d’avui de l’assignatura en la que “s’apunten alumnes de tota mena: no batejats, no creients, i també musulmans o protestants”. “A la classe de Religió examinem continguts, no creences”, ha remarcat. Per això, “l’assignatura s’adapta als alumnes que tenim”.

Claveras va explicar que els docents de l’assignatura de Religió són professionals doblement preparats, que han de tenir la mateixa titulació que la resta de docents segons el nivell educatiu i la formació específica com a professors de Religió. També va destacar que “és una assignatura normalitzada a la resta de països europeus”.

L’elecció de l’assignatura de Religió es fa a través dels formularis de preinscripció als centres, que aquest any es realitza del 13 al 24 d’abril.