Trobada dels Canonges de Catalunya a La Seu d’Urgell

Dijous dia 7 de juny va tenir lloc a La Seu d’Urgell la tradicional trobada anual dels Canonges dels Capítols de Catedrals de Catalunya, en la qual hi van participar una quarantena de Canonges.
A la seva arribada a la ciutat de La Seu d’Urgell foren acollits al Seminari diocesà d’Urgell pel Degà del Capítol d’Urgell, M.I. Mn. Xavier Parés que els donà la benvinguda a la ciutat de La Seu d’Urgell. Tot seguit, la Delegada de Patrimoni cultural del Bisbat d’Urgell, Sra. Clara Arbués, presentà als M.I. Canonges les darreres obres de restauració i millora de la Catedral de Santa Maria d’Urgell així com les de l’Arxiu diocesà.
A continuació els Canonges es dirigiren a l’Arxiu diocesà d’Urgell on l’Arxiver, M.I. Mn. Benigne Marquès, els acompanyà i guià per l’edifici de l’Arxiu i els mostrà alguns dels fons documentals que s’hi custodien: L’Arxiu Capitular conté la documentació generada al llarg dels segles IX al XX pel Capítol Catedral. Hi ha tota mena de documents: pergamins, actes capitulars, lletres, els volums del Notariat de la Seu d’Urgell, segles XIII al XVI, i altres actes jurídics, juntament amb els fons conservats dels monestirs antics del Bisbat d’Urgell, que foren extingits. Entre els pergamins, n’hi ha un del Monestir de Codinet de l’any 815, que és el pergamí datat més antic dels que es conserven a Catalunya.
També l’Arxiu Diocesà conté documentació que va des del segle XIV fins al segle XX. La documentació conté registres de Cúria, lletres, expedients d’ordes i de matrimonis i tota altra classe de documents del Bisbat. Els Arxius Parroquials són els llibres i documents, provinents de les parròquies, que apleguen tota la seva documentació anterior al segle XX.
Tot seguit els Canonges visitaren el Palau episcopal on foren rebuts per l’Arquebisbe d’Urgell Mons. Joan-Enric Vives, que els guià i acompanyà pel Palau Episcopal, seu del Copríncep episcopal d’Andorra. L’Arquebisbe els explicà la història del Coprincipat i, en particular, comentà la singular missió que el Bisbe d’Urgell ha desenvolupat com a cap d’Estat del Principat d’Andorra.
Després a la Catedral de Sta. Maria celebraren una solemne Eucaristia presidida per l’Arquebisbe, i seguí un dinar de germanor que clogué la trobada joiosa i festiva, rebent al final un exemplar del llibre sobre el Beatus d’Urgell.