Mn. Lluís Baro i Agulló descansa en la Pau de Crist

El dia 26 d’agost va morir a l’Hospital de La Seu d’Urgell Mn. Lluís Baro i Agulló, als 87 anys d’edat i 63 de ministeri presbiteral. La missa exequial va tenir lloc el dimarts dia 28 d’agost a les 11 h. a la S.E. Catedral-Basílica de Sta. Maria de La Seu d’Urgell, presidida per l’Arquebisbe Joan-Enric Vives i concelebrada per un gran nombre de preveres d’Urgell. Posteriorment el seu cos fou portat a enterrar al cementiri de Salas de Pallars, d’on era fill i on reposa la seva mare. S’hi féu present l’Il·lm. Sr. Alcalde d’El Poal, Sr. Rafel Panadés i Farré, població que Mn. Lluís estimava i on havia exercit llargament el seu ministeri sacerdotal fins a la seva jubilació.

A la seva homilia l’Arquebisbe Joan-Enric glossà les lectures proclamades de la Carta de St. Joan  (1Jo 3,14-16) que subratlla com “qui no estima continua mort”. Mn. Lluís va estimar el Poble de Déu a qui va servir durant els seus llargs anys de ministeri i es va arrelar en les comunitats on fou enviat. L’Arquebisbe Joan-Enric destacà la figura de Mn. Lluís Baro com la d’un sacerdot rural que es va entregar al servei de l’Església, com ho fan tots els sacerdots, i volgué posar de manifest el do que sempre porta amagat tot prevere, ja que actua en nom de Crist portant benedicció i escampant la gràcia divina col·laborant amb el ministeri del Bisbe diocesà i en equip amb els altres membres del presbiteri. Malgrat la mort sembli que ens pren les persones estimades, amb la resurrecció de Jesucrist d’entre els morts (Lc 23,44ss.) “la cortina que tancava el santuari, s’esquinçà per la meitat”. Jesús esquinça i venç l’Aliança antiga, i n’obre una de nova amb la seva mort, la seva sepultura  i la seva Resurrecció, que ens omple de Vida divina. Aquest Misteri pasqual és el que no ha cessat d’anunciar des de jove sacerdot Mn. Lluís. L’Arquebisbe també destacà com gràcies al ministeri de Mn. Lluís el poble de Déu havia esdevingut la seva família, més enllà de la pròpia família de la sang, i molts s’havien beneficiat de la gràcia que tot sacerdot porta: engendrant nous fills pel Baptisme, alimentant amb la Paraula i l’Eucaristia les comunitats, estant molt unit a Jesucrist en l’Eucaristia, perdonant els pecats, beneint l’amor dels esposos en el matrimoni, acompanyant i patint amb les famílies que perden una persona estimada en el seu enterrament, ajudant tots els qui ho necessiten, sense accepció de persones.

Al final de la Missa una feligresa d’El Poal adreçà unes boniques i sentides paraules d’agraïment a Mn. Lluís donant gràcies pel seu sacerdoci del qual ells se n’han beneficiat.

A l’inici de la celebració el Vicari General Mn. Ignasi Navarri, com és bell costum de la Diòcesi, llegí un breu recorregut pastoral de la vida entregada de Mn. Lluís Baro, que s’adjunta:

Mn. Lluís Baro i Agulló va néixer a Peramea (al Pallars Sobirà) el dia 20 de desembre de 1930 i fou batejat a la seva Parròquia de Sant Cristòfol. Cursà els estudis de Filosofia i de Teologia al Seminari Diocesà d´Urgell, i fou ordenat de prevere el 19 de juny de 1955.

Estrenà el seu ministeri sacerdotal com a Vicari de les Parròquies de La Guàrdia d’Urgell i Tornabous, i al cap d’uns mesos fou nomenat Ecònom de la Parròquia d’Hortoneda de la Conca i encarregat de Claverol, al Pallars Jussà.

Al cap de dos anys, l’any 1956, fou nomenat Vicari d’Espui i l’any 1959 se’l nomena Ecònom de Llessui i Encarregat de les Parròquies de Saurí i Sorre les quals servirà pastoralment fins que l’any 1963 serà nomenat Vicari de Ribes de Freser.

L’any 1964 el Sr. Bisbe el nomenà Vicari de la Parròquia de la Mare de Déu Assumpta d’Isona i Encarregat d’Abella de la Conca i Llordà. Al cap d’un any, el 1965, fou nomenat Ecònom d’Oveix i d’Astell, i Encarregat de Castellnou d’Avellanos.

L’any 1969 se li encarregà el servei pastoral de les Parròquies de Les Avellanes, Santa Linya i Tartareu, pobles que acompanyarà pastoralment durant set anys, fins que l’any 1976 serà nomenat Ecònom de la Parròquia d’Ivars d’Urgell i tres anys més tard, el 1979, se li encarrega també la parròquia de Vallverd d’Urgell.

L’any 1991 el Sr. Bisbe el nomenà Rector de les Parròquies d’Albesa i La Portella, i al cap de quatre anys, el 1995 serà nomenat Rector de la Parròquia d’El Poal a la qual afegirà posteriorment la parròquia d’Els Arcs, l’any 2000, i Vallverd d’Urgell, l’any 2002, servint-les pastoralment molts anys, fins que el 2009 ja jubilat passà a residir al Seminari diocesà d’Urgell i més tard, a la Llar de Sant Josep de La Seu d’Urgell.

El dia 26 d’agost de 2018, festa de Sta. Teresa de Jesús Jornet, Fundadora de les Germanetes dels Ancians Desemparats de La Seu d’Urgell, on ha passat els darrers anys de la seva vida tan ben acollit i estimat, s’ha adormit en la Pau del Senyor, després de rebre el sagrament de la Unció dels Malalts i la visita de l’Arquebisbe Joan-Enric que li donà la benedicció apostòlica.

Que el Senyor l’aculli bondadós al seu Regne, i pugui viure per sempre més a la Casa del Senyor!