Vida Creixent: 25 anys fent pinya a Urgell

El 1992 Vida Creixent va començar formalment els seus passos a la diòcesi d’Urgell. Abans d’aquell dia de la seva ratificació com a moviment eclesial, les primeres passes es van anar forjant a l’escalf del que estava passant a la resta de Catalunya.

El 1983 Joan Viñas, un català molt interessat en el moviment «Vie Montante«, creat a França en la dècada dels anys 50, assistí al congrés que se celebrava a Toulouse… quedà realment entusiasmat pel que havia vist i viscut i decidí que aquest moviment s’havia d’establir a Catalunya. Va visitar a l’Arquebisbe de Barcelona, el cardenal Jubany per proposar-li de fer-ho a Barcelona, i de seguida es posà fil a l’agulla, nomenant consiliari el P. Lluís Antoni Sobrerroca S.J., que ja feia temps que s’interessava per la gent gran. El 1984 a la Casa d’Exercicis de Sant Ignasi de Sarrià, a Barcelona, se celebrà la primera Assemblea constituent de Vida Creixent. A Urgell, el Carles Dalmau, va ser un dels pioners de la implantació del moviment a la Diòcesi a partir de l’any 1991. També es va entusiasmar en participar el 1992 a una de les trobades interdiocesanes a Tarragona. Ell va fer la proposta al bisbe Joan Martí, juntament amb Mn. Vidal, després d’algunes reunions prèvies de preparació. El bisbe els va encoratjar i es va iniciar el camí del moviment, amb els grups de La Seu d’Urgell, Guissona, Oliana i Les Escaldes. Carles Dalmau va ser el coordinador diocesà del moviment durant força anys amb entusiasme i gran generositat, fins que l’actual presidenta, la M. Carme Ribes en va prendre el relleu. Un punt d’inflexió en la història del moviment a casa nostra va ser la celebració de la Trobada Interdiocesana el 8 de maig de 2003 a La Seu d’Urgell, amb un gran èxit d’assistència: es van repartir 1.300 comunions.

Com detalla M. Carme Ribes, l’organització de Vida Creixent al bisbat d’Urgell es basa essencialment en la Comissió diocesana i en el conjunt d’animadors i animadores dels grups, que es reparteixen segons la divisió territorial del bisbat, per arxiprestats i zones.

Al inici del curs es comença a desenvolupar un temari i al mes de juny es clou, amb una trobada molt enriquidora, que uneix persones de molts diferents indrets. Se celebra una Assemblea ordinària cada any, en la qual la Comissió dóna compte de les activitats i de l’economia. El darrer grup a incorporar-se ha estat Puigcerdà…. i pel camí s’han anat fent grups en diversos pobles de la diòcesi, a tenor de les persones que s’hi han engrescat.

Vida Creixent a Catalunya és capdavantera en la implantació del Moviment a Espanya, establert en tots els bisbats catalans i de les Illes Balears.

Un dels moments simbòlics i més especials és la trobada que a nivell de Catalunya i les Illes Balears es fa cada any en un bisbat diferent i en anys alterns, a Montserrat. És el moment per conèixer, per compartir, per gaudir de les propostes vitals, duent a bon port l’exercici dels tres principis en els que es fonamenta Vida Creixent: AMISTAT, ESPIRITUALITAT I APOSTOLAT.