El Secretari de la Congregació per al Clergat presenta la nova Ratio als preveres joves i als seminaristes de Catalunya

Dimarts dia 2 de maig Mons. Jorge Carlos Patrón Wong, Arquebisbe Secretari de la Congregació per al Clergat, convidat per l’arquebisbe de Barcelona ​​Mons. Juan José Omella, i amb l’assistència de Mons. Joan-Enric Vives, Arquebisbe d’Urgell i President de la Comissió episcopal de Seminaris i Universitats de la CEE i de Mons. Enric Benavent, President de la Comissió episcopal de Doctrina de la Fe de la CEE, va tenir una trobada, a la Casa d’Espiritualitat Maria Immaculada de Tiana (Barcelona), amb una seixantena de sacerdots joves de tot Catalunya, ordenats en els darrers anys.

Mons. Patrón va presentar als sacerdots els punts claus de la nova Ratio Fundamentalis Institutionis Sacerdotalis (Nou Pla de formació sacerdotal) «El do de la vocació presbiteral» que va ser promulgada el 8 de desembre del 2016 i que tracta del temps de formació inicial als seminaris però també de tota la formació permanent dels sacerdots.

Com a primer element destacà la unitat i continuïtat de la formació sacerdotal: una sola formació que resulta ser cumulativa, al llarg de tota la vida sacerdotal. El Secretari de la Congregació per al Clergat va destacar com a element d’unitat bàsic de la formació sacerdotal el seguiment de Jesucrist, aprendre i aprofundir com ser seguidors de Jesucrist en el discipulat (RF 61). Es tracta que tot sacerdot sigui un aprenent del Mestre Jesucrist, «estar amb el Senyor», que significa un continu posar-se en camí millorant i avançant en el seguiment del Bon Pastor. Per a Mons. Patrón aquest ser deixebles, aquest seguir Jesucrist, no pot realitzar-se fora d’una comunitat, ningú no pot formar-se sol. El camí discipular significa:

• l’escolta de la Paraula de Déu
  • la participació en la vida de la comunitat cristiana
  • la vida sacramental
  • l’art del discerniment.

Tot sacerdot, al llarg de tota la seva vida sacerdotal, està cridat a aprofundir en aquest discipulat.

També destacà la configuració amb Crist Bon Pastor que tot sacerdot està cridat a aprofundir. Ell és servidor, sacerdot, guia de la comunitat i tot sacerdot s’hi ha d’assemblar cada vegada més. Una configuració que ha de tenir com a base la vida discipular i missionera del sacerdot. S’inicia substancialment durant les dues últimes etapes de la formació inicial i és l’objectiu de la formació continuada al llarg de tota la vida sacerdotal.

Com a segon element el Secretari de la Sagrada Congregació per al Clergat, destacà la gradualitat de la formació.  La formació sacerdotal no és una cosa que s’acaba un dia sinó que és progressiva i cumulativa. Progressiva perquè sempre hi ha un pas més per a donar, per tal de millorar en la nostra vida sacerdotal; i cumulativa, perquè la meta ja aconseguida continua sent objecte de creixement. Per Mons. Patrón viure la ritualitat des d’aquest punt de vista ajuda en el ser sacerdotal: sempre som lectors, acòlits, diaques… Mai no deixem de ser-ho i hem d’aprofundir en el significat profund dels ritus litúrgics que fan al sacerdot.

Un pastor, sacerdot, que no s’ocupés dels seus germans sacerdots no seria un bon pastor, un bon sacerdot. D’aquí que insisteixi en la necessitat d’una pastoral de comunió presbiteral: el que tot sacerdot ha de fer pels altres sacerdots, ja que cuidant i vetllant pels germans sacerdots del presbiteri es cuida i es vetlla per tot el Poble de Déu. Va insistir en la necessitat de viure la fraternitat sacerdotal del presbiteri diocesà i que tot sacerdot tingui un sacerdot més gran com a Director Espiritual que l’acompanyi en el seu ministeri.

Finalment, Mons. Patrón va presentar les 4 etapes de la formació sacerdotal segons la Nova Ràtio:

• l’etapa propedèutica o inicial: necessària i obligatòria
  • l’etapa discipular o filosòfica
  • l’etapa de configuració o teològica
  • l’etapa pastoral o de síntesi vocacional

Un treball per grups i un diàleg obert fecund amb Mons. Patrón va concloure la Jornada que va acabar amb un dinar de germanor sacerdotal a la Residència de les Germanes Franciscanes de Tiana.

Posteriorment, la tarda d’aquest mateix dia, al Seminari Conciliar de Barcelona, ​​el Secretari de la Sagrada Congregació per al Clergat, Mons. Patrón, amb la presència dels Bisbes de Barcelona, ​​Urgell, Terrassa, Tortosa i Auxiliars de Terrassa i de Barcelona, i dels Rectors dels Seminaris de Catalunya (Barcelona, ​​Terrassa i Interdiocesà) i dels seminaristes de tot Catalunya, va presentar la Nova Ratio a tots els seminaristes, que s’hi van interessar molt, amb un diàleg joiós i fecund. Forts aplaudiments li donaren punt final.

La celebració de l’Eucaristia i el res de Vespres va concloure la important jornada de formació sacerdotal i dels seminaristes de Catalunya amb la presència i el testimoni ben eloqüent de l’Arquebisbe Jorge Carlos Patrón que a tots va captivar per la seva profunditat, calidesa i senzillesa.