Càritas Catalunya presenta la Memòria conjunta del 2016

Les Càritas Diocesanes amb seu a Catalunya han presentat el dimecres 18 d’octubre la seva Memòria conjunta de l’any 2016. Mons. Joan Josep Omella, Cardenal Arquebisbe de Barcelona i Bisbe Delegat de la Conferència Episcopal Tarraconense a Càritas Catalunya, i Francesc Roig, president de Càritas Catalunya, han donat les dades de les deu Càritas Diocesanes.  Hi ha estat present des de la diòcesi d’Urgell, el Director de Càritas Urgell, Josep Casanova.

La Memòria recull els projectes i programes que s’han portat a terme, així com les persones beneficiàries al llarg de l’any i les seves principals dificultats.

Aquesta Memòria 2016 recull l’acció de les 10 Càritas Diocesanes amb seu a Catalunya. El número de Càritas Parroquials és de més de 500, que han donat suport a traves de més de 12.000 persones voluntàries. La nostra visió pragmàtica mostra com la reactivació econòmica no és tan favorable com sembla.

Al 2016, les Càritas Diocesanes catalanes han atès un total de 360.604 persones beneficiàries, un 4,7% més que l’any 2015. Hem vist augmentar un 11,5% el nombre de projectes (1.729 el 2015, 1.954 el 2016) i d’intervencions. L’autèntica inclusió que cal aconseguir és la de l’efecte mirall, quan els descartats actuïn, facin i comparteixin el mateix que fem i tenim nosaltres. D’altra banda, creix la cronificació de la pobresa. I creix també el fenòmen de la pobresa hereditària.

La lluita per descronificar la pobresa i per la igualtat d’oportunitats és i serà, en els propers anys, un dels objectius prioritaris per a Càritas. Perquè darrera de les estadístiques hi ha el més important: persones. Persones que somien i esperen, però que l’actual sistema econòmic pot deixar a la cuneta de l’oblit. El nostre camí és la col·laboració activa de tots els agents socials per garantir els drets inalienables de la persona i la igualtat d’oportunitats per a poder projectar amb garanties d’èxit el futur d’una societat més justa.

Alguns elements que expliquen la situació social actual a Catalunya: el 58,2% dels atesos són famílies amb fills a càrrec (el 39,4% són parelles amb fills i un 18,8% són famílies monoparentals). Les famílies amb fills a càrrec son les més afectades, i la solitud és una de les principals preocupacions de la gent gran.

El 55,6% de les persones ateses són dones i el 58,6% són persones d’entre 30 i 64 anys.

Ha augmentat el nombre de persones menors de 18 anys, del 15% el 2015 al 22,7% el 2016.

El 47,5% de les persones ateses han nascut a Espanya o a la resta d’Europa.

En algunes Càritas s’ha detectat un increment de les persones procedents de Veneçuela, El Salvador, Hondures i de països en conflicte.